Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet een werknemer je door betalen als hij jou eerder naar huis stuurt bij een 0-urencontract?

Op mijn werk hebben wij een vast rooster waar ik drie dagen in de week, 2,5 uur per keer, ben ingeroosterd. Het komt in grote mate voor dat ik na 1,5 a 2 uur al naar huis word gestuurd, wat een beetje op mijn zenuwen werkt. Moet ik dan voor die overige 0,5 / 1 uur doorbetaald worden?

Heel hartelijk bedankt!!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
gvrox
7 jaar geleden
Ik neem aan dat je de werk*gever* bedoelt. De werknemer, dat ben jij.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

"Krijg ik als oproepkracht ook loon als ik maar 1 of 2 uur heb gewerkt?

Voor elke keer dat u wordt opgeroepen en ook daadwerkelijk aan het werk bent gegaan, moet u minimaal 3 uur loon uitbetaald krijgen. Dus ook als uw werkgever u voor 1 of 2 uur oproept. U moet wel aan voorwaarden voldoen.
Voorwaarden betaling over minimaal 3 uur

U krijgt als oproepkracht bij 1 of 2 gewerkte uren minimaal 3 uur uitbetaald als u aan 1 van de volgende voorwaarden voldoet:

U heeft een contract voor minder dan 15 uur per week. En u heeft geen afspraken gemaakt over uw werktijden.
    U heeft geen vaste afspraak over het aantal uren dat u werkt. Bijvoorbeeld bij een nulurencontract."

Toegevoegd na 11 minuten:
Naar mijn idee heb je in werkelijkheid) geen 0-urencontract (als ik het goed lees) maar een afspraak om 3x per week 2.5 uur te werken. Als er geen afspraken zijn gemaakt over de werktijden, zou je per oproep minimaal 3 uur uitbetaald moeten krijgen, omdat je voor minder dan 15 uur per week een overeenkomst hebt. (Men noemt het een 0-urencontract maar dit kan ik niet combineren met die vaste dagen-en-urenafspraak; het etiket correspondeert niet met de inhoud.)

Zou afgesproken zijn dat je van "zo laat tot zo laat" wekelijks op "die en die dag" moet werken (in jouw geval 7.5 uur per week, te werken in 3 dagen) dan zouden die 7.5 uur sowieso uitbetaald moeten worden, gewerkt of niet.

Het lastige is hier (denk ik) om met bewijs van de afspraken te komen. Want op papier heb je vermoedelijk een "gewoon" 0-urencontract.
(Lees meer...)
Computoon
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding