Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar is meer mee te verdienen: Boswachter of dierenartsassistente?

Ik zit dus te twijfelen tussen deze 2, en dus welke opleiding ik dus zal volgen. Weet iemand met welke baan meer te verdienen is? (en natuurlijk of er wel genoeg banen zijn!)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K
Amadea
7 jaar geleden
De kans als boswachter goed betaald werk te krijgen acht ik zeer gering.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vraag je ook eens af waarmee je gelukkig zal worden?
In het bos met dieren en planten/bomen of in een dierenartsenpraktijk met verschillende dierenartsen en andere collega's en een eindeloze stroom klanten met hun huisdieren. Lijkt me dat je even goed moet overdenken wat je het aller aller aller leukst vind en wat voor mens ben je? Liever op jezelf of gezellig altijd met (veel) mensen om je heen. Er komt echt meer bij kijken dan een loonstrookje en voldoende banen. Eerst nadenken of je dat wel wilt of kunt.
Inekez1
7 jaar geleden
De banen voor boswachter liggen niet echt voor het oprapen. Naast kennis en ervaring in bos- en natuurbeheer wordt tegenwoordig ook van een boswachter verwacht dat hij/zij goed kan communiceren met mensen die het gebied bezoeken èn actief (op een relevantie manier!) kan en wil zijn via sociale media. Een leuke veelzijdige baan, maar met alleen een opleiding bos- en natuurbeheer heb je nog niet direct een baan als boswachter. https://www.staatsbosbeheer.nl/over-staatsbosbeheer/vacatures/vacatures/boswachter-sudeast-fryslan
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het lijkt mij op de passie van het beroep te gaan, wel jammer dat U eerst naar de verdienste kijkt... google zal uitkomst bieden maar de vraag is wel beetje vreemd..
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In beide richtingen is weinig werk, maar als dierenartsassistente heb je iets meer kans op een baan.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Dat maakt qua salaris weinig uit. Volgens Loonwijzer.nl verdient een boswachter gemiddeld 2154,- en een dierenartsasistente 2134,-. Voor die twee tientjes verschil hoef je het niet te doen. Denk nog eens goed na waar precies je passie ligt. In beide beroepen moet je goed met andere mensen kunnen omgaan. Ga je daarnaast vooral graag met dieren om, dan is dierenartsassistente een betere keuze. Ligt je hatrt meer bij de natuur in het algemeen, natuurbehoud en -onderhoud, dan is boswachter misschien ene betere keuze. bedenk wel dat boswachters in toenemende mate geconfronteerd worden met administratieve taken; een deel van je werkweek is gewoon een kantoorbaan. Het beeld dat veel mensen nog hebben van een boswachter die elke dag de hele dag door in de natuur is, is helaas allang verleden tijd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
Ik vermoed dat je als boswachter ook een controlerende taak hebt: je zal allerlei bezoekers steeds moeten wijzen op hun (ongewenste) gedrag en verder ook stropen en illegaal jagen in de natuurgebieden moeten voorkomen.
jodyenboyke
7 jaar geleden
+ voor beide beroepen geldt ook nog dat het geen 9 tot 5 baan is, ook iets om rekening mee te houden.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding