Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe word je een advocaat vanaf havo?

Hallo iedereen,

Ik zit in het vierde jaar van het havo. Ik weet al sinds de tweede dat ik strafrecht advocaat wil worden. Volgend jaar moet ik studie kiezen en ik wil dus graag advocaat worden van af het havo.
Maar welke opleidingen met welke duur moet volgen om uiteindelijk mijn droom waar te kunnen maken?

alvast bedankt,

Lars

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Om advocaat te worden heb je een universitaire opleiding recht nodig, en om daarvoor toegelaten te worden, heb je een vwo-diploma nodig. Je kunt dus het beste na je havo alsnog je vwo-diploma halen en dan naar de universiteit. Alternatief is dat je een jaar hbo Recht gaat doen, als je dan je propedeuse haalt, kun je ook naar de universiteit. Bedenk dat voor rechtenstudies vaak een numerus fixus geldt, en dat je studieresultaten dan meespelen bij de toelating.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ter aanvulling: als je na havo vwo gaat doen ben je meestal nog 2 jaar bezig (van havo 5 naar vwo 5 naar vwo 6). De universitaire rechtenopleiding duurt 5 jaar (3 jaar bachelor, 2 jaar master). Je bent dan nog niet meteen advocaat, maar volgt dan in de praktijk nog een advocatenopleiding, die gemiddeld nog zo'n 3 jaar in beslag neemt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing