Kan je vrijstelling krijgen van het MBO om door te gaan na het HBO doormiddel van een test?
Hoi,
Ik zit momenteel op het MBO en doe een opleiding op niveau 4. Ik verveel mij snel, omdat de stof te makkelijk is voor mij. Ik denk dat het HBO meer bij me past, omdat er meer uitdaging is voor mij. Zou dit eventueel kunnen doormiddel van een test om vrijstelling te krijgen van het MBO? of zou ik van het MBO terug kunnen gaan na de HAVO?
Gelukkig is excellentie momenteel een hot item in het mbo. Dus vraag je slb'er eens of de opleiding of de school hierin iets aanbiedt. De eenvoudige dingen zijn dan bijvoorbeeld Engels op niveau B2, of Nederlands en rekenen op niveau 4F. Maar wellicht kun je ook iets doen met buitenlandstage of een verdiepingsprogramma.
Daarnaast de suggestie die al gegeven is: vraag eens of je sneller door de opleiding kan. Scholen moeten maatwerk bieden en daar valt dit onder. Versnellen moet mogelijk zijn. De onderwijstijd waaraan voldaan moet worden is gericht op het programma, niet op individuele studenten. Dus als jij sneller door de opleiding kan, hoef je niet te voldoen aan de urennorm.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.