Wanneer zijn beledigingen strafbaar?
Ik moet voor school een werkstuk maken over drogredenen; persoonlijke aanval (ad hominem). Nu wil ik graag weten wanneer beledigingen dus strafbaar zijn. Ik snap al die wetartikelen niet helemaal, maar ik ben er wel al achter dat beledigingen strafbaar zijn als ze bedreigingen of discriminerend zijn. Maar de vraag is dan: waar ligt die grens?
Dat jij al die wetsartikelen niet allemaal begrijpt is heel normaal. Er zijn zelfs nog dozijnen rechtsgeleerden die de artikelen allemaal anders uitleggen en heel veel studenten die deze materie na een paar jaar studie nog niet begrijpen.
In het wetboek van strafrecht is er zelfs een heel apart hoofdstuk gewijd aan strafbare belediging, laster of smaad.
Titel XVI, de artikelen 261 t/m 271.
Dan zijn er nog de artt 111, 112, 113 en 118.
Groepsbelediging of beledigen van een staatshoofd.
Wat iemand als belediging, laster of smaad aangerekend wordt, maakt uiteindelijk de rechter uit als er aangifte is gedaan.
Centraal bij belediging is de vaste rechtspraak van de Hoge Raad dat er sprake is van belediging indien een uiting wordt gedaan die het doel heeft om een ander in een ongunstig daglicht te stellen en die persoon te raken in zijn eer of goede naam.
Dit geldt voor iedereen, dus niet alleen voor het beledigen van een ambtenaar in functie.
Beledigen van een ambtenaar in functie kan wel strafverzwarend zijn.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/2016-07-01#BoekTweede_TiteldeelXVI_Artikel261
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.