Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke studiekeuze moet ik maken ?

Volgend jaar behaal ik mijn Apothekersassistente diploma op het MBO4,Graag wil ik doorstuderen tot apotheker.

Nou heb ik begrepen dat je op het HBO de opleiding Farmaceutische Consult kunt volgen en het kunt behalen in 1 jaar ( wordt ook wel gezien als propedeuse)

Verder moet je dan door op het universiteit, Alleen daarvoor moet je voldoen aan de toelatingseisen, het in bezit zijn van een propedeuse, een vwo diploma of een bepaalde cursus waarop je alles afrond op een VWO niveau.

Hoelang gaat dit duren voor mij ( volgend jaar ben ik 20)
En is dit allemaal wel haalbaar ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens mij is het scheikundeniveau van MBO4 naar VWO6 nauwelijks overbrugbaar (tenminste als dat via het HBO wilt doen)... Maar, wie niet in wonderen gelooft is geen realist!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Je kunt in bepaalde gevallen inderdaad worden toegelaten tot de studie farmacie met een verwante HBO-propedeuse of voltooid HBO, maar dan moet je wel aantonen dat er voldoende natuur- en scheikunde in de opleiding zit. Praktisch gezien moet je er op rekenen dat je óók in elk geval wiskunde (A óf B) en natuur- en scheikunde op VWO-niveau moet halen. Biologie en Engels zijn handig, maar niet verplicht. Ik geloof dat je wel moet aantonen of aannemelijk maken dat je de Engelse taal voldoende beheerst; zoals de meeste universitaire studies zijn veel boeken in het Engels. De verplichte vakken kun je halen door het behalen van deelcertificaten, of via de universiteit. En aangezien je pas ná je 21e verjaardag je HBO-propedeuse zult halen, zou je ook via een colloquium doctum (=toelatingsexamen) kunnen proberen binnen te komen. Maar de kennis die je daarvoor moet hebben is natuurlijk gelijk. Je zult dus in elk geval je exacte vakken (en Engels, als je dat niet voldoende beheerst) moeten bijspijkeren tot VWO-niveau.

De studie (bachelor plus master) is zes jaar, dus als erop rekent dat je én direct wordt ingeloot, én je de studie nominaal haalt, je je HBO-propedeuse in één jaar haalt én je rekent één jaar voor het bijspijkeren van je exacte vakken, dan zou je acht jaar na het afronden van je MBO4 klaar kunnen zijn. Maar dat is dan wel de meest optimistische berekening die je kunt maken: ik zou rekenen op in elk geval een jaar uitloop in de studie en een jaar extra voor het voortraject, en dan ben ik écht nog steeds optimistisch.

En of het haalbaar is.. dat hangt toch echt af van jouw intelligentie c.q. leervermogen in combinatie met je motivatie. Het zal in elk geval een lange weg worden, maar als je het écht heel graag wilt, heb je dat er misschien voor over. Maar het is natuurlijk een pittige, erg exacte opleiding op academisch niveau. En dat is gewoon niet voor iedereen weggelegd. Ik weet bijvoorbeeld niet of je voor je MBO VMBO (T) hebt gedaan of HAVO, en hoe gemakkelijk of moeilijk jij je MBO hebt ervaren. Je kunt hard willen werken, maar je hebt hiervoor ook wat hulp van moeder natuur nodig in de vorm van een bovengemiddelde intelligentie en een inzicht in exacte vakken. Als je twijfelt of dat voor jou haalbaar is, zou je kunnen overwegen om dit te laten testen. Niet dat een IQ-test alles zegt of het advies van een studiekeuze- of psychologisch adviesbureau zaligmakend is, maar het kan je allicht helpen in je verdere keuze.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding