Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet ik verplicht mee op schoolreis?

Ik heb een halfjaar geleden 300 euro betaald aan mijn school zodat ik mee kon gaan naar een excursie naar het buitenland. Nu gaan we dus over een week weg en heb ik me bedacht en volg ik liever het thuisprogramma. Kunnen ze me verplichten om mee te gaan naar het buitendland (5 dagen).

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Nee, ze kunnen je niet verplichten mee te gaan, daarvoor is er juist een thuis-programma.
8 jaar geleden
Ik neem ten eerste even aan dat je minderjarig bent, en dat je ouders het met je eens zijn.

Op onderstaande link van de rijksoverheid staat dat je als kind wel degelijk verplicht bent om mee te doen aan alle activiteiten die bij het lesprogramma horen, ook dingen als schoolkamp, tenzij je ouders daar specifiek vrijstelling voor vragen bij de schoolleiding. Als dat toegekend wordt moet de school opvang en vervangende activiteit verzorgen. Die vervangende activiteit zal hier het "thuisprogramma" zijn. In feite is het dus "luxe" dat de school een thuisprogramma aanbiedt en de keuze heeft gegeven, of wellicht gewoon uit ervaring wetende dat het anders moeilijker wordt met klagende ouders.

In dit geval is komt er natuurlijk bij dat als je je een week van tevoren bedenkt, je de school wel voor een mogelijk probleem stelt, zoals geraamde kosten, slaapplaatsen, vervoer, benodigd toezicht et cetera voor zowel de thuisgroep als de "weg-groep". Hoewel dit probleem waarschijnlijk kleiner wordt naarmate het over een grotere groep gaat.

Kijk, ze komen je natuurlijk niet met een brandweerwagen uit je huis trekken als je gewoon domweg niet meegaat, maar dan heb je (of je ouders) de schoolinspectie waarschijnlijk wel wat uit te leggen :)

Kortom, lang verhaal kort: zo snel mogelijk met je ouders naar de schoolleiding toe en het probleem uitleggen en kijken wat er mogelijk is.

Toegevoegd na 3 minuten:
(Waar ik schoolinspectie zei bedoelde ik schooldirectie. De inspectie komt voor zover ik weet pas in het plaatje als de schoolleiding hier officiëel melding van maakt.)

Toegevoegd na 5 minuten:
Na nogmaals de vraag lezen zie ik dat je *zelf* de 300 had betaald, wat kan betekenen dat je meerderjarig bent, en dat verandert de zaak natuurlijk. Maar goed, dan moet je zelf in overleg met je school.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoewel een schoolreis een "verplicht" onderdeel is van het lesprogramma, kunnen er altijd omstandigheden zijn waardoor je toch niet mee kunt op schoolreis, en de school kan je dan ook niet verplichten. Denk aan ernstige heimwee, of ziekte, of familieomstandigheden die vragen dat je in de buurt blijft.

"Geen zin" is echter zelden of nooit een goede reden ; je zult wel moeten motiveren waarom je denkt niet mee te kunnen op schoolreis, en afhankelijk van je leeftijd, zullen je ouders daar eventueel ook nog iets over te zeggen hebben.

Je kunt echter in de praktijk vrijwel nooit je geld terugkrijgen ; de kosten voor een schoolreis zijn namelijk voor het overgrote deel al in het vooruit gemaakt, en dus niet te reclameren.

Niet meegaan op schoolreis betekent overigens geen vakantie ; vaak moet je de tijd op een alternatieve manier op school doorbrengen. Maar dat had je ook al ingecalculeerd zag ik
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing