Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil tussen economie en rekonomie en wat voor schrift kan ik het beste gebruiken?

Ik ga volgend jaar naar de 3e en ik krijg rekonomie. Maar wat is het verschil tussen dat en normaal economie? En wat voor schrift kan ik het best voor rekonomie gebuiken? Ruitjes of lijntjes

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Ik neem aan dat je op het havo of het vwo zit en op die niveaus is voor veel scholen het derde jaar een jaar waarbij ze leerlingen kennis laten maken met verschillende vakken die gekozen kunnen worden in de bovenbouw. In de gehele onderbouw zijn de scholen immers tamelijk vrij in de invulling van de vakken.

Jouw school kiest er dus voor om de vakken economie en rekenen te combineren tot rekonomie. Daar zullen zij op papier vast een zeer mooie verklaring voor hebben, maar tijdens mijn stages als economiedocent merkte ik dat scholen de economiedocenten graag inzetten om het rekenonderwijs in te vullen. Ik verwacht dan ook dat het een stukje kostenbesparing is, maar dat is dus mijn vermoeden :)

Het verschil met 'gewone' economie zal dan ook het rekenonderdeel betreffen. Ik verwacht dat er één les in de week ingeruimd zal worden voor rekenonderwijs of het economieonderwijs zal meer gefocust zijn op het rekenwerk. Dat zal waarschijnlijk inhouden dat je lesstof zal focussen op de micro-economie (de keuzes van bedrijven en gezinnen). Hierbij denk ik meteen aan procentrekenen dat gekoppeld wordt aan kostprijsberekening van bedrijven et cetera. Als je op havo/vwo zit dien je tijdens je profielkeuze trouwens wel goed rekening te houden met het feit dat 'onderbouweconomie' vaak een groot verschil is met 'bovenbouweconomie' (maar dat is iets anders:) )

Mocht je op het vmbo zitten, dat geldt bovenstaande ook voor jou hoor, enkel kan het dan zo zijn dat de school rekonomie als vak voert waarin je ook geëxamineerd wordt, maar daarvoor is mijn kennis van het vmbo niet voldoende. Qua inhoud zal het vrij goed kloppen met mijn verhaal.

Ik vond (en vind) een lijntjesschrift het meest geschikt voor economie, daar er altijd veel verklaren in terugkomt en schetsen ook met lijntjes kan. Mijn leerlingen adviseer ik dan ook altijd een lijntjesschrift aan te schaffen, maar beide zijn geschikt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: