Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het behalen van de oogtest essentieel voor het halen van het praktijkexamen?

Ik ben dus sinds kort begonnen met mijn theorielessen. Mijn instructeur heeft nog niks gezegd over hoe het praktijkexamen werkt enzo, maar zelf weet ik wel dat er een oogtest plaatstvindt. Als je 'zakt' voor deze oogtest, kan je dan als je alles toch goed doet op je examen nog steeds zakken voor je praktijkexamen of duurt het dan langer om je rijbewijs te krijgen. Kan je ook op de dag van je praktijkexamen daglenzen indoen en ze na je praktijkexamen weer afdoen . Wordt dit ook genoteerd op je rijbewijs of wordt er gevraagd of je lenzen in hebt. Minn instructeur zei wel dat je een beetje gematst wordt als je nog minder jarig bent. Ben zelf 16.5. Zijn er mensen van mijn leeftijd die ervaring hebben met deze oogtest?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Je krijgt helemaal niet de kans om in te stappen voor je praktijkexamen ... wanneer je zakt voor de ogentest!

Dus : probleem 'opgelost' ...

Keus is aan jou , of je regelt van tevoren dat je GOED kunt ZIEN!! of je doet geen examen.

Nou lijkt het mij wel erg slim om voordat je zowel je eigen leven als dat van de examinator [en de instructeur] op de waagschaal zet, te zorgen dat je goed zicht hebt... dus te regelen dat je of een bril of lenzen hebt/gebruikt en GOED kunt ZIEN... en OOK dat je zodra je je rijbewijs hebt >> die bril of die lenzen ook gebruikt wanneer je auto rijdt!

Zoveel mensen doen dit niet, weten het vaak ook niet dat ze zo slecht zien... Jij weet het wel, doe er iets aan, neem je verantwoordelijkheid.

Waarom denk je dat er een ogentest is?

Antwoord

Ja, daarom krijg je de oogtest ook vóórdat je instapt. Het is van groot belang dat je goed kunt zien.

Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat gebeurt er als je niet "slaagt" voor de ogentesr? Van de site van het CBR:

"9.3 Ogentest
Na het inleidend gesprek gaan de kandidaat en de examinator naar de parkeerplaats. Voordat ze naar het examenvoertuig lopen, vraagt de examinator de kandidaat een kenteken te lezen op ongeveer 25 meter afstand (dit geldt niet voor het examen AM en AVB). Als de kandidaat hierin niet slaagt, dan wordt hem gevraagd een ander kenteken te lezen. Als blijkt dat de kandidaat de aangewezen kentekens niet kan lezen, gebeurt het volgende:
Het examen wordt gewoon afgenomen.
De examinator maakt een opmerking over de ogentest in zijn tablet.
De kandidaat krijgt hierover nader bericht van de medische afdeling van het CBR."

Toegevoegd na 59 minuten:
Zelf heb ik "slechte ogen" maar die ogentest was geen probleem. 25 meter (stilstaande auto) is echt vlakbij. Test het maar eens. Als je op die afstand een kenteken niet kunt lezen, kun je misschien beter eerst contact opnemen met een oogarts voor je met praktijklessen begint.

Toegevoegd na 11 uur:
Tip: de tekst waarnaar de bron verwijst.
Computoon
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing