Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Nee hoor, je kunt een opleiding volgen zonder de studie af te maken. En mensen met een MBO of HBO diploma zou ik niet bepaald laagopgeleid willen noemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Geen academische titel hebben wil zeker niet automatisch zeggen dat men dus laag opgeleid is. Men kan ook nog Middelbaar opgeleid zijn.

a. Hoogopgeleid wil zeggen: een opleiding op het niveau van hbo of universiteit.
b. Middelbaar opgeleid wil zeggen: een opleiding op het niveau van havo-, vwo- of mbo. Studie wordt niet afgerond met een academische titel.

c. Laagopgeleid: opleiding op het niveau van basisonderwijs, lbo of mavo (het huidige vmbo-niveau) - dus geen academische titel.
Alleen lagere school als hoogst voltooide opleiding zou men dus zeer laag opgeleid kunnen noemen.
Zie bijgaande site van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Laagopgeleid wordt hier gedefinieerd.

http://www.nationaalkompas.nl/bevolking/sociaaleconomische-status/wat-is-sociaaleconomische-status/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee. Er zit ook nog eens een verschil tussen opleidings niveau en voltooide opleidingen. Laag opgeleid wil meestal zeggen dat iemand geen diploma heeft. Ook niet van vmbo. Schoolverlaters zonder opleiding. Dan heb je middelbaar opgeleid (MBO, diverse vakscholen) hoger/hoog opgeleid (HBO, universiteit).
Als je werk doet op HBO niveau zonder bijbehorende opleiding mag je je ook hoger opgeleid noemen. Veelal ben je dan geschoold via bedrijfsopleidingen waarvoor nooit diploma's zijn verstrekt. Vooral mensen van mijn leeftijd hebben vaak geen diploma voor bv automatisering terwijl ze wel dat werk doen. In mijn jeugd, nu ruim 40 jaar geleden, bestond er nog geen opleiding voor. Zeg maar zoals de gebroeders Wright mochten vliegen zonder vliegbrevet in 1903.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing