Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de reden dat op de basisschool geen verschillende niveau's zijn?

Op het voortgezet onderwijs heb je bijv. vmbo havo en vwo. Maar op de basisschool zit iedereen op hetzelfde niveau met enkele uitzonderingen misschien.
Maar waarom zijn er geen verschillende niveau's op de basisschool?

Kunnen ze je intelligentie nog niet testen als je zes jaar bent, of is het aantal leerlingen daarvoor te klein (ze blijven immers nog graag in de buurt van waar ze wonen en dus zijn de scholen kleiner?

9 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
volgens mij klopt je stelling niet. Er zijn wel degelijk verschillende mogelijkheden voor basisonderwijs. Maar meestal is dat geen samenvoeging in een gebouw, maar een totaal losstaande onderwijsinstelling. Zie de link.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Speciaal_onderwijs
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is wel verschil, dat heet klas.
Ben je erg goed, dan mag je een klas overslaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Correctie: Er is wel verschil, dat heet GROEP.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In groep 3 kun je vaak al op vier niveaus les krijgen dus ja er is wel verschil. Overigens zijn wij nog vroeg, veel landen wachten nog langer met het splitsen op intelligentie.
erotisi
9 jaar geleden
In groep 3 al vier nivos?! Een soort vmbo havo vwo? Hoe zou dat worden aangegeven op het rapport?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, zo werkt dat niet. Veilig Leren Lezen is een methode voor het leren lezen en dat komt in drie niveau's. Maan voor de gemiddelde leerling, Raket voor de ietsje snellere exemplaren en Zon voor kinderen die al avi1 lezen. Verder heb je nog Ster voor kinderen die het gemiddelde niveau niet bijhouden. Zo werkt het ook met het rekensysteem wat vaak drie niveaus heeft: gemiddeld,erboven en eronder. De leerkracht geeft natuurlijk hogere cijfers voor een kind wat een hoger niveau heeft maar dat wil niet zeggen dat ze dan ook later het hoogste niveau gaan doen op de middelbare omdat je dan op alle onderdelen ruim bovengemiddeld moet scoren.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Binnen verschillende scholen zoals het Montessori onderwijs wordt wel degelijk met verschillende niveaus en dakpanklassen gewerkt. Kinderen volgen veelal hun eigen tempo.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Omdat de kinderen nog heel veel van niveau kunnen veranderen, het is niet handig als je verschillende niveaus hebt want je kunt dan niet ongeveer hetzelfde/vereisde leren voor de middelbare school.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er vindt zeker niveaudifferentiatie plaats in het basisonderwijs maar dan wel binnen de groep waar het kind in zit. Zo staan er in rekenmethodes bijv. Opdrachten die tot de basisstof behoren, verdiepingsopdrachten voor de betere/snellere leerlingen en herhalingsopdrachten voor leerlingen die de stof moeilijker onder de knie krijgen.

Er zitten nadelen aan het inrichten van onderwijs op kennisniveau ('aparte scholen') als dit al op jonge leeftijd zou gebeuren:
@ minder goede leerlingen kunnen zich niet meer optrekken aan/leren van de betere leerlingen. Dit trekt het niveau van de groep als geheel naar beneden.
@ Cito-resultaten van de school met de 'intelligente leerlingen' zullen hoger zijn dan die van de school met 'minder intelligente leerlingen'. Dat vinden ouders niet prettig.
@ Het werkt stigmatiseren in de hand. Kinderen zullen onderling gebruik/misbruik maken van de wetenschap dat ze op de 'intelligentekinderenschool' of 'minderintelligentekinderenschool' zitten.
@ Sociale/maatschappelijke aspect: de basisschool is niet alleen een kennisinstituut maar ook een opvoedingsinstituut. Kinderen worden beter en breder gevormd als mens als ze niet tussen even intelligente 'soortgenoten' zitten.
(Lees meer...)
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja goed en overwogen antwoord. De basisschool is een microkosmos van de maatschappij waardoor kinderen leren dat er altijd (nog) slimmere en (nog) dommere mensen zullen zijn in hun omgeving. Helemaal eens met je redenering, heb zelf lange tijd in schoolbesturen en gemeentelijke commissies Onderwijs gezeten. Tenslotte heb je ook nog Remedial Teaching en ik heb de geweldige resultaten daarvan gezien. Het 'aan boord houden' van alle kinderen is idd belangrijk. Plus van mij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Juist op de basisschool in een klas van 25 leren kinderen niet snel dat er nog 'dommere of slimmere' leerlingen zijn. Er zijn er namelijk gewoon te weinig. Pas als een 'dom' kind op vmbo-basis komt heeft het kans nog 'dommere' kinderen tegen te komen. Zo kan een slim kind diep vallen op het gymnasium waar het opeens niet allemaal tienen haalt en er nog slimmere kinderen zijn.
Er bestaat wel degelijk speciaal basisonderwijs. Speciale basisscholen zijn bedoeld voor moeilijk lerende kinderen, kinderen die zich niet makkelijk laten opvoeden en kinderen met gedragsproblemen of die andere speciale ondersteuning, aandacht of begeleiding nodig hebben.

Omdat niet elke basisschoolleerling zich hetzelfde ontwikkeld, hebben inmiddels wel veel basischolen intern een aparte voorziening ingericht voor leerlingen die extra leerstof of begeleiding nodig hebben, of er is een samenwerkingsverband in de regio.
De scholen in dit samenwerkingsverband, hebben afspraken gemaakt als het gaat om hulp voor bijv. kinderen met dyslectie/dyscalculie, aanpak om gedragsproblemen te voorkomen en leerlingen te begeleiden die een meer of mindere dan 'normale' intelligentie hebben.

Meer- of hoogbegaafde kinderen zullen zo vaak in een extra plusklas geplaatst worden, om het op school uitdagend te laten blijven en ze zich niet gaan vervelen. Deze kinderen kunnen zich namelijk onbegrepen voelen, onderpresteren en een hekel aan school krijgen waardoor ze leer- en gedragsproblemen kunnen gaan ontwikkelen.

Hiervoor zijn dus geen speciale scholen, maar worden er groepen voor middenbouw en bovenbouw basisschool ingericht waar dan andere scholen in de regio ook gebruik van kunnen maken, omdat er natuurlijk maar een beperkt aantal kinderen op school van dit niveau is. Het is namelijk wel de bedoeling dat ze op sociaal gebied leren omgaan met leeftijdsgenoten. Zo integreren ze dan ook gewoon tussen de reguliere groepen tijdens de pauzes, op schoolreis, sportdagen enz.

Toegevoegd na 21 minuten:
In mijn gemeente is sinds enkele jaren een bijzondere basisschool die erg goed aanslaat. Hij heet gewoon 'de school' en is bijzonder flexibel. Het onderwijs is niet gericht op de groepsvorm maar op het individu. Elke leerling krijgt elke tien weken een eigen leerplan, waarover het kind zelf kan meebeslissen. Per jaar zijn er vijf periodes met andere thema's waarvan leerlingen zich de leerstof eigen maken. De vakken zijn niet verdwenen, maar geïntregeerd in die thema's.
De school is maar 2 weken gesloten en met de ouders worden afspraken gemaakt wanneer het kind vakantie neemt. Hij is dus 50 weken van 8 tot 6uur open. Het is wel zo dat minimaal de verplichte 940 uur ondrwijs worden gehaald, of meer mag ook natuurlijk.
Zo kan een leerling het eigen onderwijs inrichten, samen met de ouders en leraar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik deel geen min uit, maar waar jij op in gaat is overduidelijk niet waarnaar gevraagd wordt. we hebben het hier over speciaal onderwijs, niet over 'de basisschool'. (PS heb zelf ca. 10 jaar in gemeentelijke commissie speciaal onderwijs gezeten). Je info klopt, maar beantwoordt de vraag niet!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daarbij gaan kinderen vaak naar speciaal basisonderwijs die niet hanteerbaar zijn in de klas, dat heeft niets met intelligentie te maken.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding