Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoelang kan je tijdens je middelbare schooljaren een "pauze" nemen?

Een vriendin van mij was onverwachts door haar ouders meegenomen naar Egypte waar ze nu woont. In Nederland zou ze overgaan naar 4Havo, maar dat doet ze nu niet aangezien ze dus in Egypte is. Kan ze als ze terug komt weer gewoon verder in 4 Havo en zo ja, na hoeveel jaar kan dat niet meer?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Niet! Je bent leerplichtig tot minimaal je 16e. Je dient dan in het bezit te zijn van een startkwalificatie. Een startkwalificatie is een diploma havo, vwo of mbo (niveau 2 of hoger). Heb je die niet op je 16e dan ben je tot je 18e leerplichtig.

Antwoord: pauze nemen mag niet!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze heeft geen startkwalificatie (MBO2 of hoger of HAVO of hoger) en dan mag je niet 'pauzeren'. Naar het buitenland mag je natuurlijk wel maar ze moet daar verder gaan met school. Dus een internationale school, een eventuele Nederlandse school of natuurlijk 'Wereldschool'. Na een aantal jaar weer beginnen in Havo4 kan niet omdat je dan veel te oud bent. Dan ben je aangewezen op VAVO, volwassenenonderwijs.

Beter is dus om in Egypte verder te gaan en haar Havo-diploma te halen zodat ze, als ze terugkomt kan gaan studeren aan een HBO.

http://www.wereldschool.nl/wat-doet-de-wereldschool/

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik had je reactie op het eerste antwoord niet gezien. Ik vermoed dat ze dus niet op een 'goede' school zit. Ze moet contact opnemen met Wereldschool om verder te komen. Hoe lang zal ze daar blijven? Is dat al bekend?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing