Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is een BSc getuigschrift minder waard als een BSc diploma?

Het gaat hier dus om een academische graad die alle twee internationaal erkend zijn, maar wat is nou het verschil tussen de twee? En wat zijn de voor/na delen van elk?

Je kunt namelijk op de "Open universiteit Nederland" een academische studie volgen, maar dan krijg je een getuigschrift en geen diploma, vandaar mijn vraag.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Een getuigschrift is naar mijn weten hetzelfde als een diploma. Ook de titels zijn hezelfde, welke overigens wettelijk zijn beschermd en niet zomaar mogen worden afgegeven. Bovendien is de open universiteit een bekende en erkende universiteit. Omdat de manier van lesgeven meestal 'onderwijs op afstand' is, zou ik me wel goed afvragen of dit bij je past. Ik denk eerlijk gezegd dat in de meeste gevallen een reguliere universiteit een verstandigere keuze is. Een reguliere universiteit heeft voor (bijna) elk vak contacturen waarvoor je naar les moet. Je leert zo beter de stof. Bij de Open Universiteit moet je daarnaast elk vak apart en ook elk tentamen apart afrekenen. Bij de reguliere universiteiten betaal je eenmalig het wettelijk vastgesteld collegegeld. Daarnaast bieden ook reguliere universiteit avond- en deeltijdonderwijs.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een getuigschrift wordt wel eens in één adem genoemd met een diploma. Volgens mij is er toch wel verschil. Een vakdiploma krijg je voor een bepaald beroep als je verschillende onderdelen ervan doorlopen hebt en voor elk onderdeel een getuigschrift hebt behaald. De naam zegt het al, het getuigt ervan dat je die studie voor dat specifieke onderdeel doorlopen hebt en je dit dus beheerst. Een diploma haal je pas als je al die vakken beheerst en is dus allesomvattend op dit studiegebied.
Iemand met diploma krijgt dan ook vaak de voorkeur en verdient meer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens de wet krijg je in Nederland in het hoger onderwijs een getuigschrift, en in het middelbaar onderwijs een diploma. Je krijgt dus aan elke universiteit een getuigschrift als je een studie met goed gevolg hebt afgesloten, en geen diploma. Dat is in de Wet op het Hoger Onderwijs en Wetenschappelijk Onderzoek (WHW) vastgelegd (zie art. 7.11).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing