Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat gebeurt er tijdens een gesprek met de leerplichtambtenaar over te veel ziekteverzuim?

Na overlijden van mijn oma ben ik heel erg van slag geraakt. Ik kreeg vaak migraine aanvallen en voelde me helemaal niet meer lekker in mijn vel zitten. Ik heb me daardoor heel veel ziek moeten melden op school. Hierdoor heb ik nu te veel ziekteverzuim. Ik kreeg vandaag een brief van de gemeente over een gesprek met de leerplichtambtenaar over mijn vermoedelijk ongeoorloofd schoolverzuim. Mijn vraag aan jullie is nu: wat kan ik van het gesprek verwachten ? Heeft iemand er echt ervaring mee? Wat gebeurt er tijdens zo'n gesprek. Ik moet er wel even aan toevoegen dat ik hiervoor nog nooit een waarschuwing heb gehad van de leerplichtambtenaar of zo.
Alvast bedankt voor jullie hulp.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Als een leerling ziek is, dan hoeft hij/zij niet naar school, het moet wel altijd direct (telefonisch) gemeld worden aan de school.

De leerplichtambtenaar van de gemeente houdt toezicht op de naleving van de leerplichtwet. Soms
komen leerlingen niet op school omdat ze ziek zijn terwijl de school de reden niet weet. Als dat vaak gebeurt, raakt de leerling achterop. Als een leerling niet naar school gaat, worden ouders hierop aangesproken door de school of de leerplichtambtenaar. Leerlingen van twaalf jaar en ouder hebben ook een eigen verantwoordelijkheid. Als zij langdurig of vaak afwezig zijn worden ze hierop persoonlijk aangesproken.

Als een leerling ongeoorloofd verzuimt, meldt de school dat aan Bureau Leerplicht Plus. De leerplichtambtenaar controleert de verzuimmelding bij de school. Vervolgens gaat de leerplichtambtenaar op zoek naar de oorzaken en redenen van het ongewenste schoolverzuim. Hij neemt contact op met ouders/verzorgers van de verzuimende leerling of met de leerling zelf om een afspraak te maken.
Tijdens het gesprek met de leerplichtambtenaar bespreken de leerplichtambtenaar en de ouders/verzorgers de situatie van hun zoon of dochter.
Afhankelijk van de uitkomsten van de gesprekken, kan de leerplichtambtenaar verdere actie ondernemen.

Toegevoegd na 14 minuten:
Als de school een regelmatige afwezigheid wegens ziekte in twijfel trekt, meldt de school dat aan de leerplichtambtenaar.
De leerplichtambtenaar nodigt de leerling uit (en de ouders, maar dat hoeft niet altijd) voor een gesprek om te onderzoeken wat er precies aan de hand is. Hij zal proberen afspraken te maken en/of maatregelen te treffen om het verzuim te stoppen, zodat de leerling weer lekker in zijn vel naar school zal gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toevallig genoeg zit ik nooit op deze site, maar zag ik je vraag vandaan komen en die kan ik beantwoorden dus ik heb even een account aangemaakt.

Zelf ben ik ook naar de leerplicht geweest twee jaar terug. Er komen twee mensen langs die voor de gemeente werken. Nouja bij mij kwamen ze naar school en zaten met z'n tweeën in een kamer waar je dan heen moest gaan. Ik zit zelf in 5 vwo en was zes keer te laat gekomen doordat ik moeite heb met de tijd in te schatten.

De twee vrouwen die tegenover mij zaten vroegen waarom ik te laat kwam. Ze vertelden me hoevaak ik te laat was (uitdraai van magister) en ook dat ik een keer gespijbeld had, terwijl ik dat nog nooit gedaan had. De ene vrouw zei op een gegeven moment: ja maar bij basis (die richting qua leerweg) is dat wel anders. Toen zei de andere vrouw haar dat ik op vwo zat (erg warrig dus, eerst even feiten op orde stellen denk ik dan).

Ze vertellen je dat te laat komen het begin is van het verwaarlozen van je schoolcarrière. Ik zei hen dat ik keurige cijfers haalde, alleen maar zevens en achten, en dat dit dus niet echt klopte. Dat was het hele gesprek zo ongeveer. Het sloeg nergens op.

Ironisch ook: bij een jongen uit me klas die in totaal drie keer op gesprek moest komen, kwamen ze twee keer daarvan zelf te laat.

Sorry voor het lange verhaal, maar dit was mijn ervaring. Misschien zijn jouw personen van de gemeente wat beter geïnformeerd enzo dan die van mij hoor. In ieder geval, succes!

Toegevoegd na 9 minuten:
Als je overigens uitlegt dat je vaak niet op school kwam vanwege het verlies van je oma destijds dan hebben ze daar echt wel begrip voor. Het is niks om bang voor te zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is verstandig wel degelijk rekening te houden met een 'vervelend' gesprek. Je school heeft blijkbaar 'mogelijk ongeoorloofd verzuim' gesignaleerd, en het is nu aan jou om aannemelijk te maken dat je echt ziek was (maw of je je terecht ziek hebt gemeld). Het lastige is, dat dat er niet echt een equivalent is van de bedrijfsarts voor scholen (dus een onafhankelijke arts die beoordeelt of je ziek bent), terwijl je eigen huisarts of psycholoog geen medische verklaringen hoort af te geven.
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing