Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kun je met een propedeuse?

Ik ben van plan om met mijn studie te stoppen. Dit jaar kan ik mijn propedeuse nog halen, maar daar moet ik dan nog wel redelijk wat punten voor halen. Het studeren hangt me gewoon de strot uit, dus ik wil ook niet verder op de universiteit met mijn P. Mijn vraag is: kan ik iets met een propedeuse, kan ik daar een baan op een hoger niveau mee krijgen of moet ik gewoon rekenen op laag opgeleid/ongeschoold werk?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Voor het behalen van een propedeuse ontvang je (ook) een certificaat. Dat is dus ook een bewijs dat je (een deel van) een opleiding hebt afgerond. Het is dus verstandig om, als het mogelijk is, dit nog te behalen.

Ik raad je aan om met het zoeken naar werk niet te wachten tot je de propedeuse hebt behaald (en het certificaat hebt ontvangen).

Nu je bent toegelaten op de universiteit, ben je zeker niet laag opgeleid of ongeschoold. Je hebt immers een atheneum-, gymnasium- of VWO-diploma (of misschien een HBO-diploma?). Als je straks je propedeuse hebt gehaald, dan ben je zelfs nog hoger opgeleid dan alleen VWO. Er zijn allerlei mogelijkheden op VWO+-niveau en allerlei mogelijke banen. Veel bedrijven, zoals bijvoorbeeld banken, leiden graag zelf hun medewerkers op. Laat je over je mogelijkheden informeren bij bijvoorbeeld een uitzendbureau. Ook een studieadviseur op je universiteit kan je veel informatie geven. Ik raad je aan contact met hem of haar op te nemen.

Probeer bij sollicitaties aan jouw keuze om te stoppen met je studie een positieve draai te geven: jij bent resultaatgericht, praktisch ingesteld en steekt graag de handen uit de mouwen. (De universiteit was daarom misschien minder geschikt voor jou, of jij was niet zo geschikt voor een studie.) Laat wel weten dat je bereid bent om tijdens je werk opleidingen of cursussen te volgen, zodat je beter wordt in je werk. Dat zijn overigens meestal praktische cursussen, dus ze verschillen van de colleges op de universiteit.
Antoni
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing