Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je op de VAVO een vak kiezen die je nog nooit hebt gehad?

Er is een studie waar ik super erg geïnteresseerd in ben. Alleen die is op universiteit niveau. Dit jaar rond ik me havo af en ga ik erna na de VAVO om me vwo diploma te halen in een jaar. (Dan ben ik 17) Alleen zou ik dan een vak moeten kiezen die ik nog nooit heb gehad. Mij vraag is dus zou ik dan dat vak gewoon kunnen kiezen? En mag ik eigenlijk wel naar de VAVO met 17 jaar en al een havo diploma? Ik hoop het wel ..
Alvast bedankt ^^

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K
anneliez
10 jaar geleden
Maak een afspraak met de school waar je heen wilt om het te bespreken. Dan weet je zeker dat je goede informatie krijgt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je havo hebt gehad moet je dus Latijn of Grieks kiezen om een vak te nemen wat je nooit hebt gehad. Dat zou wel knap zijn als je in 1 jaar zes jaar Latijn/Grieks kan inhalen met daarnaast ook nog een volledig VWO diploma in datzelfde jaar. Ik wens je veel succes! Als je bedoelt een vak wat je gehad hebt van havo 1-3: dat kan maar om dat allemaal in 1 jaar te doen wordt het flink aanpoten want je hebt wel een achterstand van 1,5-2 jaar op dat vak want je hebt dan VWO 3 en 4 gemist. Of het kan: dat moet je bespreken daar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bierdopje: dat vak heb je dus vaak wel drie jaar gehad. Vraagsteller heeft het over een vak wat hij nog nooit heeft gehad, dus ik denk dan aan iets als Latijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zie mijn eerdere reactie en de vraag ging toch echt over NOG NOOIT. Mijn zoon heeft 2,5 jaar Frans gehad, 2 jaar Duits, 2,5 jaar aardrijkskunde 1 jaar scheikunde 1 jaar natuurkunde en 1 jaar NAS... dat is allemaal op het VWO ook zo en daar kunnen ze ook vakken laten vallen als ze naar VWO 4 gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Latijn en Grieks! Kunstgeschiedenis (is dat een apart vak) hebben ze op VWO net zo min gehad dan.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Je moet 18 jaar zijn om naar de VAVO te kunnen, het is volwassenenonderwijs.

Alleen 'probleemleerlingen' van 16 en 17 kunnen nog wel eens naar de VAVO gestuurd worden om zo mogelijk te voorkomen dat ze zonder diploma de school verlaten.

Toegevoegd na 8 minuten:
De VAVO is ondergebracht bij de ROC's. Als je een vak nooit hebt gehad of wanneer het niet in je profiel heeft gezeten, moet je wel het juiste 'beginniveau' hebben. Dat kan bijv . getest worden met een toelatingstest.
(Lees meer...)
Computoon
10 jaar geleden
Er is voor het kiezen van een vak op de middelbare school geen ingangseis. Wel is het uiteraard, afhankelijk van jouw kwaliteiten en de moeilijkheidsgraad van het vak, nodig om extra te studeren voor het vak.

Als je bijvoorbeeld geen kunstgeschiedenis hebt gehad wat bij ons pas in de vierde klas kwam bij tekenen na je vakkenkeuze, was het alsnog mogelijk om vanaf het HAVO tekenen erbij te kiezen, met kunstgeschiedenis erbij. Mits je een bijpassend profiel hebt natuurlijk.

Je bent immers verplicht om een vak erbij te kiezen, omdat er meer eindexamenvakken zijn.

De beste tip die ik je kan geven is overigens om contact op te nemen met de instantie waar je een VAVO-opleiding wilt gaan volgen over wat mogelijk is. Bij ons was het gebruikelijk om de juiste mensen op de middelbare school te contacteren, ook zij weten hier meer van af.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding