Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe goed moet je in nederlands zijn op het HBO?

Ik ben autotochtoon en dyslextisch, en mijn Nederlands is echt bagger.
Ik spreek de taal wel vloeiend maar ik maak veel grammatica en spel fouten.
Ik ben nu bezig met de havo, voor oefenexamens haal ik vaak cijfers tussen de 6.8 en 7.8. Daaruit kun je niet herleiden dat ik er slecht in ben, echter haal ik voor schriftelijke school examens nooit hoger dan een 5.5. Verder ben ik wel goed in Engels en Rekenen. Ik sta een 8.4 voor Engels en ik had een 9 voor mijn rekenen examen. Ik doe het niet slechts op de HAVO maar dat komt omdat ze die spellingsfouten nooit mee tellen in de beoordeling en het voor het CS Nederlands 80% van de punten die je kunt halen uit tekst begrip kun halen. Als ik een dictee maak of een andere opdracht waarbij Nederlandse taal vaardigheden worden getoetst scoor ik eerder op groep8/brugklas niveau.
Eerst wou ik een Engelstalige studie doen, want ik ben wel goed in engels. Maar ik wil super graag docent worden, alleen worden de opleidingen Docent Aardrijkskunde en Economie alleen in het Nederlands gegeven.
Mijn vraag is hoe goed moet ik nu in Nederlands zijn om op het HBO te slagen?

(Alsjeblieft geen commentaar dat luidt als 'Ja nederlandse taal gaat achteruit, schande etc. Ik kan er ook niks aandoen, ik doe erg mijn best.)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Afgaand op de vele spelfouten die ik afgestudeerde hogeropgeleiden zie maken (zelfs op het gebied van werkwoorden, basisschoolleerstof dus) worden er geen hoge eisen gesteld op dit gebied aan de hbo'er in het algemeen. Aan iemand die In het onderwijs wil gaan werken, mogen zwaardere eisen worden gesteld. Het komt niet professioneel over als deze personen spelfouten maken in teksten op het bord bijv. Of in mondeling taalgebruik het verkeerde lidwoord gebruiken om over schrijfsels als 'me broer' maar te zwijgen. Als docent heb je een voorbeeldfunctie. Eigenlijk zou een dictee eindexamenstof In het middelbaar onderwijs moeten zijn. Althans, dat vind ik:-) Net zoals er ook een rekentoets komt/is.
Computoon
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kan niet geweigert worden als je je examen haald en je op tijd inschrijft. Na het inschrijven moet je een taal en rekentoets maken. Haal je 1 van de toetsen niet moet je in de vakantie bij zien te komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing