Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe lang moet iets geleden zijn wil het in een geschiedenisboek komen?

Naar aanleiding van deze vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/kunst-cultuur/geschiedenis/hielpen-nederlandse-vn-militairen-deportatie.518901#&from=email&source=comment_new

Ik heb op school WOII gehad en iets van het communisme maar dat was het laatste.

Staat desert storm en de oorlog in Joegoslavië eigenlijk wel in de geschiedenisboeken van nu voor de middelbare schol?

2.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Te lang helaas, de WOII wordt in Nederland uitvoerig behandeld omdat die zich ook (gedeeltelijk) plaatsvond. Maar eigenlijk als je de gemiddelde Nederlander vraagt wanneer WOII was, zeggen de meeste '40-'45. De meeste mensen lijken niet te weten dat het al begon in '39. Veel mensen weten ook niet dat de oorlog na 5 mei nog niet afgelopen was (op 15 augustus was het pas overal beeindigd).

De geschiedenis kennis van WOI, de voorloper van WOII, is nog veel slechter. De meeste mensen weten amper of niet wat de aanleiding was, waar het begin zich afspeelde en velen snappen niet waarom er in België en de rest van Europa veel meer aandacht is voor WOI dan WOII. Eigenlijk ook een kwestie van slecht geschiedenisonderwijs.

Daarnaast durven sommige schrijvers van geschiedenisboeken geen of amper conclusies te trekken. Bij WOII durven Nederlanderse historici te zeggen dat de Duitsers fout zaten. In andere conflicten durven ze dat een stuk minder. Om in het Joegoslavië voorbeeld te zitten. Over bijv. Servië wordt eigenlijk te positief bericht (als je nagaat wat ze allemaal hebben gedaan, terwijl er over Duitsland een veel harder oordeel werd geveld voor soortgelijke daden). Ook over andere conflicten durven ze weinig te zeggen. Hoeveel mensen weten precies wat er gebeurde in het Hutu and Tutsi conflict? Hoeveel mensen weten iets over wat er in Iran in de jaren '70 en '80 gebeurde. Vietnam krijgt enige bekendheid, maar eigenlijk is eigenlijk ook te weinig behandeld. De Frans-Duitse oorlog is nog zo'n mooi voorbeeld. Ook te weinig behandeld, terwijl dat in het kader van WOI en WOII eigenlijk heel relevant is.

Nee, de geschiedenisboeken verdienen meer diepgang. Het kan echt geen kwaad om op alle onderwijsniveaus (basischool, VMBO, HAVO en VWO) de leerlingen kennis te laten opdoen van de Frans-Duitse oorlog, WOI, de eerste Balkanoorlogen, WOII, Vietnam oorlog, Koude Oorlog, het uiteenvallen van Joegoslavië, de val van de Berlijnse muur, Dessert Storm, Rwanda, Congo, Liberia conflicten. Daarnaast kan het geen kwaad om leerlingen meer te leren over andere aspecten (naast deze conflicten). Nu is geschiedenis onderwijs helaas nogal onderbelicht (niet eens verplicht in 5 en 6 VWO...).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij mij op school (4 havo) zijn de Frans-Duitse oorlog, koude oorlog, Vietnam-oorlog e.d. wel degelijk goed behandeld. Welke conflicten/oorlogen wel aan nod komen en welke niet, hangt (in ieder geval bij ons) af van de relevantie voor Nederland of de Europa.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Opole, ik snap dat je dat schrijft. Maar als ik de geschiedeniskennis van een gemiddeld persoon bekijk, dan is daar weinig van blijven hangen. Alleen WOII blijft echt hangen qua feiten, de rest wordt gauw vergeten. Daarnaast zijn de dingen die ik noemde enkel de noodzakelijke gebeurtenissen. Maar bijv. de kerkscheiding tussen de Orthodoxie en de RK-kerk wordt amper of niet behandeld om maar iets te noemen. Overigens betrijd ik je punt dat er wordt gekeken naar wat relevant is voor Europa, in dat geval zou de WOI namelijk vanaf groep 5 t/m 5/6 havo/vwo behandeld worden, maar dat gebeurt amper. De impact van WOI was bijvoorbeeld desastreus in vele landen, maar zorgde ook voor maatschappelijke veranderingen (denk aan Chanel), maar dat weten heel veel mensen niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Over die kerkscheiding heb ik anders wel wat geleerd, al was dat wel minder dan over bijv. de protestantse reformatie die in de Nederlandse geschiedenis meer heeft betekend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het klopt ook wel dat het deels wordt onderwezen, maar naar mijn mening relatief weinig. Dat het protestantisme meer aandacht krijgt in Nederland vind ik persoonlijk ook heel logisch, maar mijn kritiek was dat er meer aandacht besteed kan worden aan geschiedenis in het algemeen. Wat ik met name raar vind is de onderbelichting van WO1, dat in Belgie (heel logisch vanwege de locatie) zeer uitgebreid wordt behandeld, terwijl dat op basisscholen hier in Nederland hooguit in groep 8 even aan bod komt. Dat je in 4havo/vwo met geschiedenis als vak een leuke basis kan krijgen geloof ik zeker (heb zelf vwo gedaan), maar mijn punt is dat het nog altijd relatief weinig is. Het vak mag wat mij betreft iets meer waardering krijgen, zeker in de lagere klassen (groep 7/8 basisschool bijv.).

Andere antwoorden (1)

In principe kan alles wat in het verleden is gebeurd, inclusief bij wijze van spreken gisteren, worden gerekend tot geschiedenis en dus worden opgenomen in een geschiedenisboek.

In de Geschiedkunde wordt het tijdvak '1945 tot heden' vaak aangeduid als 'de Eigen Tijd'. In het middelbaar onderwijs wordt vaak de periode '1950-heden' gebruikt, als 'de tijd van televisie en computer' (bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis).

In beide gevallen is het heden het einde en loopt 'de geschiedenis' hiervan dus door tot de dag van nu.

Schrijvers van geschiedenisboeken zullen echter vaak terughoudend zijn om al te recente gebeurtenissen op te nemen. De belangrijkste reden hiervoor is dat meestal enige afstand in de tijd nodig is om een gebeurtenis/ontwikkeling goed te kunnen duiden en in perspectief te plaatsen. Doet de schrijver dit niet of onvoldoende en neemt hij een aantal recente gebeurtenissen op in zijn boek, dan kan het boek al heel snel een gedateerd karakter krijgen.

Als voorbeeld kunnen we de recente economische crisis nemen. We kunnen op dit moment alleen zeggen dat deze heeft plaatsgevonden en een aantal aanleidingen en gebeurtenissen schetsen. Het verhaal is echter nog niet 'af'. Over 10, 20 of 40 jaar zal duidelijker zijn hoe we deze economische crisis kunnen duiden: Mogelijk als de start van een omwenteling in de globale economische verhoudingen, mogelijk als het begin van een de grootste economische crisis ooit, mogelijk als een onbeduidend intermezzo, enz.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat je de locatie ook in beschouwing moet nemen. We leren simpelweg de dingen die het dichtst qua locatie bij ons liggen het meest. Zo biedt het geschiedenisonderwijs weinig uitleg over conflicten in Afrika (die er ook waren tijdens de koloniale tijd), terwijl we vrij veel over de WOII leren, omdat die zich hier ook afspeelde. Opzich is dat logisch, maar geschiedenisboeken en het vak geschiedenis verdienen naar mijn mening meer aandacht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt. De zogenaamde 'nieuwswaarde theorie' (zie: http://en.wikipedia.org/wiki/News_values) geeft aan welke factoren bepalen of iets al dan niet 'de krant haalt', dus als vermeldenswaardig wordt gezien. Een van de factoren is nabijheid: een conflict in een land in Europa heeft voor de Nederlandse media waarschijnlijk meer nieuwswaarde dan een conflict in een land in Azië bijvoorbeeld. Andere factoren zijn bijv. negativiteit: negatieve gebeurtenissen worden vaak meer vermeldenswaard bevonden dan positieve gebeurtenissen, enz. Het is waarschijnlijk dat historici zich op vergelijkbare wijze laten leiden door dezelfde factoren. Dit voert echter m.i. te ver af van de vraag,die specifiek ging over de rol van de factor tijd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reply. Ik denk dat de combinatie wel een rol speelt, want nabije conflicten zullen vermoed ik ook eerder aan bod qua tijd.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding