Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb na mijn eerste jaar mijn BSA niet gehaald, wat nu?

Ik ben nu aan het eind van mijn eerste jaar aan de Hogeschool Utrecht en nu blijkt het dat ik net mijn eerste jaar niet gehaald heb, maar wat moet ik nu doen? Aangezien je tegenwoordig je al ingeschreven moet hebben voor alle opleidingen vóór 1 mei, betekent dat dat ik dit komende schooljaar gewoon niet kan studeren? Of (zoals ik ook ergens gelezen had) is er een uitzondering voor de inschrijfdata voor wanneer je van je studie wordt gestuurd omdat je je studiepunten niet haalt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Als je zoals jij zegt 35 van de 60 te halen punten hebt en je moet er 45, dan krijg je van de examencommissie de komende tijd een bericht waarin staat dat je een negatief BSA hebt gekregen. Dit betekent dat je niet verder mag naar het volgende jaar van je studie. Daarnaast kàn het zo zijn dat je van de Hogeschool een verbod krijgt om je een x aantal jaar in te schrijven voor de studie waarop je een negatief BSA hebt gekregen en aanverwante opleidingen, maar dit verschilt per opleiding per school.

Echter, in de mail van de examencommissie zal waarschijnlijk ook staan wat je moet doen als je bezwaar wilt maken tegen het negatieve BSA. Ook dit verschilt per school. Het is gebruikelijk dat je dan voor de commissie moet verschijnen en dat je dan verantwoorden moet waarom je niet het benodigde aantal punten hebt gehaald en dat je moet beargumenteren waarom je dat het volgende jaar wel inhaalt.

Maar wil je specifieke informatie voor jouw geval dan zal je toch echt met je STUDIEADVISEUR contact moeten zoeken. Deze kan jou helpen en is daarvoor aangesteld. Deze kunnen ook adviseren of het wel of niet nuttig is bezwaar te maken.

Dringend advies is dus: Contact opnemen met de studieadviseur van jouw opleiding.

p.s. mocht je nou echt geweigerd worden voor het volgende jaar is er niets loos. Mocht je al een andere studie/school weten dan moet je daarmee contact zoeken en misschien wordt je dan nog gewoon aangenomen ondanks dat de deadline verstreken is. Weet je het nog niet; Neem dan de tijd je te oriënteren en probeer in februarie in te stromen.

Toegevoegd na 1 minuut:
*februari
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke! Dankjewel voor je duidelijke uitleg! Ik zal nog maar contact opnemen met mijn studieadviseur! Heel erg bedankt!
Ok nu durf ik wel met een antwoord te komen.
Ik prop het eerste deel uit mijn reactie er ook in:

Op de site van de HU bij jouw opleiding zie ik het volgende:

Bindend studieadvies
Aan het einde van je eerste jaar krijg je, op grond van je tot dan toe behaalde studieresultaten, een advies over het al dan niet voortzetten van je studie. Je krijgt een positief studieadvies als je minimaal 45 EC (European Credit) gehaald hebt. In totaal kun je in een studiejaar 60 EC halen. Als je studieprestaties niet aan de gestelde eisen voldoen, krijg je een negatief bindend studieadvies. Dan moet je stoppen met je studie en mag je je niet meer aan Hogeschool Utrecht inschrijven voor deze opleiding.

Dan die laatste zin "deze opleiding" daar haal ik uit, dat een andere opleiding wel zou mogen.
http://www.hu.nl/Bachelors/opleidingen/Leraar-Geschiedenis-tweedegraads/Opleidingsinhoud

Dit komt ook van de HU site:
Moet je stoppen met je huidige opleiding omdat je een negatief bindend studieadvies (BSA) hebt ontvangen? Je kunt je dan tot uiterlijk 1 september aanmelden in Studielink voor een andere opleiding. Meld je echter zo snel mogelijk aan, zodat je nog deel kunt nemen aan de studiekeuzecheck.

http://www.studiekeuze.hu.nl/aanmelden/

Toegevoegd na 3 minuten:
Dus je mag je nog gewoon aanmelden, ook al is het na 1 mei. Maar ik neem aan dat je voor 1 mei ook nog niet wist dat je het niet ging halen.

Maak je keuze zorgvuldig. Maar het is altijd moeilijk. Ik was pas 27 toen ik echt wist wat ik wilde. En al 4 andere opleidingen gedaan. (Geen diploma's) op mijn 27e opleiding beveiliging gedaan, met vlag en wimpel gehaald, maar ja dat vond ik ook ECHT leuk.
(Lees meer...)
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja was ik door in de war, maar zoals jij het nu uitlegt klinkt het ineens heel logisch! Ik wist inderdaad 1 mei nog niet dat ik niet dat ik het jaar niet zou halen! Super bedankt!
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Succes komt vast goed, en als je er via Studielink niet uitkomt, neem dan even contact op met je studieadviseur. De FE zelf is mogelijk gesloten. De HU heeft een beroerde website en is slecht met het geven van informatie over openingstijden: http://www.hu.nl/Locaties/Padualaan%2097%20Utrecht.aspx Er staat dat ze dicht zijn tijdens vakanties, maar niet wat hun vakantie periode is. Maar anders kun je ze even bellen. (Doe dan meteen mijn groetjes aan de receptionist daar ;-) Ben blij dat ik niet meer op die receptie werk lol, wat had ik een hekel aan dat pand!)
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Soms denk ik wel eens dat er te vroeg aan kinderen gevraagd word wat ze willen worden. Welke 16 jarige weet dat dan al precies? Ik moest op het VBO op mijn 14e al een richting kiezen.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: