Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wordt de studiefinanciering echt afgeschaft?

In 2015 ga ik beginnen met mijn studie. Mijn vraag is wat het laatste nieuws over de studiefinanciering is. Wordt deze echt afgeschaft en gaan ze het leenstelsel invoeren? Dat kan toch niet. Een stuk minder mensen zullen gaan studeren wat al helemaal slecht is voor Nederland.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is nog steeds onduidelijk hoe het verder zal gaan met de stufi. Dat er een leenstelsel komt, is wel duidelijk. Maar wanneer dan, en hoe, en voor wie... Dat is nog steeds niet vastgesteld. Een studielening is niet erg, als je jezelf maar heel duidelijk voorhoudt dat je je studie op tijd af moet maken. Laat je er in elk geval niet door tegenhouden, maar doe gewoon hard je best.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan het lenen dus verandert er weinig alleen dat je het terug moet betalen
Dus kan nog steeds iedereen studeren maar krijg je geen geld meer werkt in meer landen zo en pak bevoorbeeld piloten die beginnen ook met een dikke schuld maar daar is het salaris dan ook naar.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

De studiefinanciering zou afgeschaft worden per studiejaar 2014/2015, maar dit is in eerste instantie met een jaar uitgesteld. Er bestaat dus inderdaad een kans dat jij straks net geen studiefinanciering meer kunt krijgen. Maar het is allemaal nog niet definitief vastgelegd en dus is het nog lang niet zeker of de studiefinanciering straks vanaf 2015 inderdaad verandert in een sociaal leenstelsel. De plannen zijn er nog steeds wel, dus je moet er zeker rekening mee houden dat je het straks mogelijk zonder studiefinanciering moet doen. Je moet de ontwikkelingen hierin dus een beetje in de gaten houden. Het gaat overigens om het afschaffen van de basisbeurs, wat betekent dat de inkomensafhankelijke aanvullende beurs wel zal blijven bestaan (volgens de plannen).
Om nog even op je uitleg in te gaan: Het afschaffen van de studiefinanciering kan natuurlijk wel. In principe is het een luxe om studiefinanciering te krijgen, maar ik ben het met je eens dat het tegelijk in het belang van de staat is om mensen te stimuleren en te helpen een hoge opleiding te volgen, omdat dit zorgt voor meer hoger opgeleiden en dus een sterkere (kennis)economie. In tijden van crisis moet er echter ergens op bezuinigd worden en dan moet je soms keuzes maken. Als er alleen op de basisbeurs bezuinigd wordt, betekent dit dat er voor de kinderen van ouders met lagere inkomsten nog wel een stimulans is (de aanvullende beurs kan oplopen tot zo'n 200 euro). Kinderen van hoger opgeleide ouders met een beter betaalde baan, kunnen in veel gevallen zelf bijdragen aan de studie van hun kinderen. Daardoor zijn er waarschijnlijk niet heel veel mensen die niet gaan studeren vanwege een sociaal leenstelsel, een goede opleiding is per slot van rekening ook een investering in je eigen toekomst, maar ze zullen er vast zijn. Een groter gevolg is denk ik dat studenten langer thuis blijven wonen, omdat dit financieel veel aantrekkelijker wordt.

Maar goed, met de huidige regering blijft het afwachten wat er van de plannen komt. Voor jou hoop ik dat ze het nog een jaartje uitstellen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: