Hoe kan je het best effectief studeren en hoe overtuig je iemand van een goede studiewijze?
Een vriend van mij leert de hele week door voor zijn universitaire studie. Hij staat vroeg op en is tot tien uur 's avonds bezig. Hij is altijd ontzettend gestrest en heeft geen oog meer voor zijn gezondheid en andere dingen.
Studiegenoten van hem besteden ongeveer 1/3 van de tijd aan de studie en halen ongeveer even hoge (of hogere) cijfers. Ze hebben baantjes en kunnen soms uitslapen. Als mijn vriend hier alleen al aan denkt dat dat ook nog zou moeten, raakt hij weer helemaal gestrest.
Maar al dat leren zorgt niet voor goede prestaties. Ik begrijp dat de ene beter kan leren dan de andere maar hij raakt alleen maar moe en slap door al dat leren. En door het achter elkaar doorgaan onthoudt hij de helft niet meer. Maar hoe kan hij wel effectief leren? Heeft iemand een artikel of goede tips waardoor hij de informatie beter opslaat? Een tijdschema o.i.d. of een goede cursus. Waardoor hij minder gestrest zal raken.
Ik begrijp dat je op de universiteit veel moet leren, maar dit gaat te ver. Hij heeft geen goed leven meer. Hoe overtuig ik hem ervan dat zijn manier van leren alleen maar slecht voor hem is? Ik wil niet boos of neerbuigend overkomen, ik wil hem alleen helpen want hij verdient een fijn leven en goede resultaten.
Het kan zijn dat ik twee dingen in één vraag, maar met een goed (onderbouwd) studieadvies zal ik hem denk ik al makkelijker overtuigen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.