Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je via havo een chirurg worden?

Ik heb net mijn mavo diploma behaald en ik doe nu alsnog havo twee jaar veel klasgenoten zeggen dat als je chirurg wilt worden een vwo diploma beter is maar dan ben ik iets in de 20, dus kan het ook niet gewoon via havo?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Ja/nee, om naar een universiteit te kunnen die geneeskunde heeft, moet je minimaal een VWO diploma hebben. Als je nu HAVO doet kan je daarna nog twee jaar VWO doen en dan naar een universiteit (maar ook dan moet je de kans hebben, ingeloot te worden). Of je moet een Hbo-diploma hebben behaald met: biologie, wiskunde A of B, natuurkunde en scheikunde op vwo-niveau. Voldoe je hier niet aan dan kan je geen studie geneeskunde doen. Zie de gehele toelatingseisen voor geneeskunde op de UvA op: http://www.uva.nl/onderwijs/bachelor/bacheloropleidingen/content/geneeskunde/toelating-en-inschrijven/toelating-numerus-fixus/toelating-numerus-fixus.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas. Chirirg kan je pas worden nadat je bent afgestudeerd als arts.
En de arstenopleiding (geneeskunde) is een universitaire opleiding waarvoor je alleen met een VWO diploma met goede cijfers toegelaten wordt.

Bedenk goed of je het echt wilt en ook zou kunnen. Als je geen sterke leerling was op mavo/havo gaat vwo en daarna geneeskunde je wellicht wat boven de pet.
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing