Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe leer je heel goed scheikunde?

Ik zit op 3 vwo. Dit is het eerste jaar dat we scheikunde hebben en ik vind scheikunde leren best lastig. Steeds als ik denk dat ik het snap, alles goed heb geoefend en de theorie goed ken haal ik steeds maar weer een onvoldoende, wat ik dus heel vervelend vind en ik wil nu echt een heel goed cijfer halen. Weet iemand wat ik nu zou kunnen doen?
(voor als het belangrijk is natuurkunde en wiskunde vind ik juist heel makkelijk)

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik weet dat dit al eens eerder is gevraagd, maar ik wil wat meer informatie hoe ik het zou kunnen aanpakken. Ik hoop dat jullie mij begrijpen, want ik vind het helemaal niet leuk dat ik geen goede cijfers voor scheikunde haal.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (4)

Een eerste tip is om een willekeurige uit de toets te onthouden en te googlen. De meeste docenten zijn lui en stelen toetsen van internet. (als zij niet niet van internet stelen, kon jij het niet doen; gelegenheidstheorie)

Daarnaast kan je proberen een bijles docent te huren? Voor rond de 30 euro per maand vind je ze gemakkelijk online.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ook belangrijk is, is herhalen herhalen herhalen herhalen! Een van de belangrijkste dingen. Dus maak zelf bijvoorbeeld een samenvatting en blijf deze lerend herhalen. Begin op tijd!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Scheikunde is een echt bètavak; heel erg vergelijkbaar met natuurkunde (alhoewel er op de middelbare school niet zo'n nadruk wordt gelegd op rekenvaardigheden). Aangezien natuurkunde je goed afgaat, zou je scheikunde ook moeten kunnen beheersen. De eerste stap is om de theorie te begrijpen (dat is dus iets anders dan uit je hoofd kennen). Niet eindeloos samenvatten dus; dat doe je maar bij geschiedenis. Bij scheikunde is het heel erg belangrijk dat je de theorie toepast in opgaven. OEFEN dus veel met opgaven uit het boek. Sla niks over, doe de diagnostische toetsen en zoek op internet naar meer oefenopgaven. Alles maken wat je kunt vinden. Nog veel belangrijker is de reflectie op de gemaakte opgaven. Hievan leer je het meest. Kijk iedere opgave direct na en probeer in te zien wat er verkeerd ging, waarom je deze fout maakte en hoe het dan wel moet. Schrijf dit eventueel op en denk er voor het slapen gaan nog even aan.

Toegevoegd na 28 minuten:
Het zal ongetwijfeld voorkomen dat je tegen vragen oploopt die vooral te maken hebben met parate kennis. Het zal voor zich spreken dat je de formules van een aantal belangrijke verbindingen uit je hoofd moet gaan leren. Puur stampwerk, net als bijvoorbeeld de woordjes bij Engels. Dat mag geen probleem zijn als je in 3VWO zit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel erg bedankt hier heb ik nog wel heel wat aan, maar wat bedoelde je met reflectie?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat je achteraf nog even terugkijkt naar je eigen werk of je gedachtegang. Dit is dus een vorm van zelfreflectie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alleen snap ik 1 ding nog niet, want bijv. bij natuurkunde leer ik het niet daar snap ik het en dan haal met gemak een 8 moet je dat ook bij scheikunde doen, dus lezen (belangrijke zinnen leren) snappen en toepassen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurkunde op het VWO is meer rekenwerk. Valt niet veel aan te snappen, je moet vooral weten welke gegevens je moet invullen en in welke formule. Daar zijn jij en ik van nature waarschijnlijk goed in. Bij scheikunde op het VWO komt een groter deel parate kennis kijken. Het draait vaak net iets meer om feitjeskennis, minder rekenen maar weten. Maar het gaat er uiteindelijk om dat jij met die feitjes een opgave weet op te lossen. Dat kan alleen maar door veel te oefenen, zodat je gaat herkennen hoe je bepaalde vraagstukken het best op kan lossen.Op mijn eindexamen scheikunde dit jaar moest ik uit hele lappen tekst een paar gegevens vissen en hiermee een opgave oplossen. De teksten waren opgeleukt met zo'n beetje alle moeilijke woorden die je bij scheikunde op het VWO leert. Dat kan heel lastig zijn voor mensen die liever rechttoe rechtaan rekenen (zoals bij natuurkunde meer het geval is) of reactievergelijkingen opstellen.
Als je wat goegelt met scheikunde, les en het thema dat je zoekt vind je allerlei uitleg. Het kan soms heel handig zijn om hetzelfde nog eens net iets anders uitgelegd of voorgerekend te krijgen.

Zie bijvoorbeeld de vele vids op het scheikundekanaal:

http://www.youtube.com/user/scheikundelessen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: