Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe spreek je walcheren uit?

ik moet topografie leren en daar hoort ook het plaatsje walcheren bij

hoe spreek je dit uit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Met de klemtoon op 'wal' en met de 'ch' van 'lachen' en de 'e's' van 'de'.
(Lees meer...)
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank u

Andere antwoorden (1)

walgeren, eigenlijk zoals het er staat, niet ingewikkeld. ch word gewoon een g.

Toegevoegd na 1 minuut:
overdreven: "walgurun"
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gvrox
11 jaar geleden
ch en g klinken subtiel anders, ch is niet stemhebbend en g wel. Verder een goede uitleg hoor :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geloof ik niks van. Probeer "Walcheren" en "Walgeren" maar eens verschillend uit te spreken. Of "licht" en "ligt". Of probeer de twee g-klanken van goochelen maar eens verschillend uit te spreken. Kan helemaal niet.
Stemloos danwel stemhebbend wordt in het Nederlands veroorzaakt door de klank die erna komt. Bij "licht" volgt er een stemloze "t", evenals bij "ligt". Dat bepaalt de klank van de "g". Vandaar dat je "licht" en "ligt" identiek uitspreekt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(iets te vroeg ge-entert): Bij het woord "Walcheren" volgt een "e" op de ch/g-klankt en dat bepaalt de uitspraak van de "ch".
Oftewel: turninfinity had het wel helemaal goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
... of geënterd? zal wel met een "d" zijn vanwege de stemhebbende "r" die ervoor komt (hee, dat is dezelfde regel! Zou dat toeval zijn? Nee, vast niet) ;-)
Computoon
11 jaar geleden
Laatste voltooid deelwoord van 'enteren' is correct. Heel simpel: verleden tijd is 'enterde', met een 'd', omdat de stam niet eindigt op eenvan de letters van 't kofschip. 'Enteren' is een zwak werkwoord dus de sspelling kun je afleiden uit de verleden tijd. Daarom ook faxte -》 gefaxt. Simpel ende eenvoudig :-)
gvrox
11 jaar geleden
@wieri347 : je hebt gelijk, en ik had ongelijk. Het lukt me inderdaad niet om het verschillend uit te spreken :) turninfinity had ik al een plusje gegeven
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Computoon: ik schreef ge-entert met opzet verkeerd om de onderliggende regel stemhebbend/stemloos te illustreren. Veel mensen kennen inderdaad de kofschipregel, maar de onderliggende theorie is dat 't Kofschip of Fokschaap is samengesteld uit stemloze medeklinkers. En dus hoort daar de stemloze T bij (je zou kunnen zeggen dat een T een stemloze D is).
Vandaar dat gefaxt eindigt op een T, hoewel de X niet in t Kofschip zit. De X is namelijk ook stemloos. Affijn, we zijn weer genoeg afgedwaald.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ahh, dat is net het onderdeel waar ik met nederlands mee bezig ben:p ksnapte er niks van. maar nu snap ik het, thanks:D
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: