Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe ga ik om met voetnoten in mijn profielwerkstuk? -> Extra uitleg.

Ik heb mijn profielwerkstuk geschreven en een van de eisen is dat ik voetnoten toevoeg. Voor mijn profielwerkstuk heb ik de meeste informatie uit boeken gehaald, de rest van de informatie is uit artikelen en van internetsites afkomstig. Het lijkt mij echter niet juist om achter iedere zin een voetnoot te plaatsen uit welk boek de informatie afkomstig is. Moet ik alleen voetnoten plaatsen die verwijzen naar de gebruikte artikelen en internetsites? Of moet ik echt alle zinnen voorzien van voetnoten die verwijzen naar het boek waar ik de informatie uitgehaald heb?

Ik doe een zelfstudie en moet dus alles zelf uitvogelen, vragen aan een docent is er dus niet bij.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Hoi Wieweetwat,

Het is inderdaad niet de bedoeling om na iedere zin aan te geven waar je het uit hebt. Wat ikzelf aan zou houden, is elke alinea, tenzij je in die alinea van twee verschillende bronnen informatie geeft. In dat geval geef je na het eerste deel aan van wie het komt, daarna van het tweede deel et cetera. Komt je informatie van artikel A, dan artikel B en dan weer artikel A, dan geef je het drie keer aan met een voetnoot.

Naar mijn weten zijn er geen bindende, absolute regels voor verwijzingen.

Een andere manier om aan te geven dat informatie van een artikel komt is door iets te zeggen als: Onderzoek van Jansen (1984) liet zien dat...

In je voetnoot zet je niet de hele bron van het artikel, dat is te langdradig, maar de naam van de schrijver(s) en het jaartal, plus de pagina, dus zo (even een voorbeeldje van een eigen paper):
Leonard, L.B. (1998), p. 3
Conti-Ramsden, G. and Jones, M. (1997)
Leonard, L.B. (1998), p. 25

In je literatuurlijst aan het eind van je opdracht schrijf je wel volledig uit:

- Knox, E., & Conti-Ramsden, G. (2003). Bullying risks of 11-year-old children with specific language impairment (SLI): does school placement matter?. International journal of language and communication disorders, 38(1), 1-12.
- Leonard, L.B. (1998). Children with specific impairment. (1e druk). Cambridge: MIT Press.

Voor regels over het juist opzetten van zo'n literatuurlijst kun je je misschien wenden tot het boek Helder Rapporteren van P. Nederhoed. Die geeft in ieder geval in de neerlandistiek de leidende manier om te verwijzen.

Hopelijk heb je er wat aan, mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust! Ik beantwoord ze graag. Heel veel succes met je profielwerkstuk!

Groetjes,
Amfi
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor mijzelf vind ik het eenvoudigste door achter elk opgezocht gegeven gewoon een getal te plaatsen b.v. (1), (2), (3) enz.
Maak onderaan van elke pagina of op de laatste pagina (afhankelijk van de grootte van het werkstuk)een Bronverwijzing.
Bron vermelding: (1) + gegevens. (2) + gegevens. (3) + gegevens etc.
Werk ze !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing