Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heeft het zin om de hele nacht door te studeren als ik de dag erna een belangrijke toets heb?

Ik begin vaak te laat met leren, maar ik weet niet of het verstandig is wat ik doe door de hele nacht door te leren

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (8)

Nee, dat is niet verstandig. Het werkt veel beter om op een normale tijd te gaan slapen. En dan bijvoorbeeld om 6 uur opstaan. Dan zit de lesstof vers in je hoofd, en kan je die direct gebruiken. Als je 's nachts doorgaat ben je de volgende dag moe, en zal de helft van de theorie je niet te binnen willen schieten.
(Lees meer...)
Amadea
12 jaar geleden
Je kan het doen als je je kennis alleen die dag erna wilt gebruiken. Het is alleen zeker niet aan te raden. In je slaap wordt de kennis namelijk het beste opgeslagen in je hersenen waardoor je de kennis beter en langer onthoudt.

En goede nachtrust doet ook wonderen voor je concentratie tijdens de toets. Ik zou 's nachts doorleren dus zeker niet aanbevelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je aan 1 stuk door leert, is het bijna zeker dat je op de toets een black-out krijgt en dus weinig meer weet. Je kunt wel nog proberen steeds een half uur leren en dan een kwartiertje pauze en zo verder. Probeer er ook goed met de gedachten bij te zitten anders vergeet je het ook snel weer. Je moet verder wel genoeg slaap krijgen, de hele nacht leren is niet goed, omdat je hersenen ook rust moeten krijgen als je toetsstof uit je hoofd wilt kennen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar baseer je dat op, 'bijna zeker'? Is daar dan onderzoek naar gedaan? Ik heb zelf namelijk veel profijt gehad van 's nachts doorleren en heb nooit een blackout gehad.
Nee totaal niet! Het is bewezen dat je het best kan leren (optijd natuurlijk) maar ook optijd naar bed gaat! In je slaap leer je namelijk ook nogsteeds alles, en zet je alles op een rijtje! Je slaap is er enorm belangrijk voor

(zoekt even een bron op)

Toegevoegd na 2 minuten:
Hier staan nog enkele tips op.
Uitgerust zijn is essencieel!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je fit en uitgerust bent, werken je hersenen het beste, dus goede nachtrust is heel belangrijk, maak nog een uittreksel, lees dat 1 of 2 keer door en ga op tijd naar bed, zet je wekker een half uurtje eerder en lees het nogmaals door. De volgende keer dat je een toets hebt, begin eraan zodra je weet wanneer je hem krijgt en maak schema's, van wat je wanneer moet doen, dat is even wennen, maar als je er eenmaal aan gewend bent, leert het makkelijker.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn ervaring: ''ja!''.
Het is absoluut niet goed voor je gezondheid dit vaak te doen, maar het helpt mij echt. Wat wel van belang is dat je op het tentamen de vragen extra goed doorleest en zelf behoedzaam bent op je eigen slordigheid. Tevens zul je later klaar zijn met je toets om deze reden, dus als je normaal al veel tijd nodig hebt, moet je dat ook mee nemen). Maar je weet wel echt meer als je er meer uren instopt.
Energy-drankjes combineer ik er nog vaak bij, maakt mijn resultaten nog hoger, maar is natuurlijk ook weer funest voor de gezondheid.
Op de lange termijn sloop je jezelf hier echt mee, dus ik hoop echt dat je volgende keer op tijd begint met leren, dat werkt uiteindelijk het beste. Niet alleen voor je gezondheid, maar als je op de lange terwijl zoveel nachten braakt, kun je je na verloop van tijd helemaal niet meer concentreren.
Maar als een herkansing je voor deze keer echt niet uit gaat komen, zeg ik doen.
Maar overweeg zelf of een herkansing of je gezondheid slopen het beste is.

Toegevoegd na 4 minuten:
braakt = doorbraakt natuurlijk..

En nu ik de andere antwoorden gelezen heb: ik doe het ook alleen als anders een diepe onvoldoende echt gegarandeerd is (omdat ik echt niks van de stof af weet) onder het motto: ''wat heb ik te verliezen?''.

Maar ja, dus wel slecht van me.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dezelfde ervaring en m'n zoon studeert ook soms op deze manier. Zo af en toe kan dat m.i. helemaal geen kwaad en zorgt het er juist voor dat je volledig in de stof zit. Als je 's nachts merkt dat je hersenen niets meer opnemen, kun je beter gaan slapen natuurlijk. Tijdens een tentamen was ik altijd voldoende gespannen om optimaal te kunnen presteren. Heb het heeeeel vaak zo gedaan en het heeft me geen windeieren gelegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toevoeging: die verloren slaap haalde ik dan na het tentamen wel weer in.
Over het algemeen heeft dat vrij weinig nut omdat je dan gewoon niks meer opneemt.
Maar als jij fit en uitgerust bent, en je dan nog wat onthoudt, is het een ander verhaal.
Overigens verschilt elk persoon daarin, ikzelf onthoud na 8 uur 's avonds helemaal niks meer, nou had ik een vriendin, die altijd pas rond 11 uur 's avonds begon met leren en altijd hoge cijfers haalde.
Doe gewoon wat jij denkt dat verstandig is, jij weet zelf het beste of het zin heeft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens. Het verschilt van persoon tot persoon.
Nee, voor een belangrijke toets is ruim voldoende rust wellicht belangrijker dan genoeg leren.

Een goede nachtrust zorgt ervoor dat je goed (en vooral logisch) kunt nadenken.

Ga vooral op tijd naar bed, zorg dat je slaapkamer goed geventileerd blijft en neem voordat je weggaat een goed en gezond ontbijt. Mocht je tijdens het ontbijt nog onzeker zijn over een aantal onderwerpen, lees ze dan nog even door. Op een dergelijk korte tijd sla je nieuwe informatie niet meer voldoende op.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding