Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat betekent het als je iq 65 is ?

wat betekent het als je iq 65 is ? ben je dan dom of silm of tussen in

Toegevoegd na 3 dagen:
maar het kan toch ook zijn dat je er niks aan doen bijv. uit een andere land komen of achterstand hebben of de leraren die helpen je niet

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (11)

Dat is laag, maar het kan voorkomen bij mensen met een licht verstandelijke handicap. (zie in bron 3)
Het gemiddelde IQ ligt op 100 en dit heeft ongeveer 84% van de mensen. (zie in bron 1).

Op zich zegt een IQ alleen niets, over hoe je verder als mens bent. Daarvoor is de EQ (de Emotionele Intelligentie) ook van belang (zie in bron 2)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vroeger heette het lvg (licht verstandelijk gehandicapt) als je onder de 70 zat.tegenwoordig heet het licht verstandelijk beperkt dus als je iq 65 is betekent het dat je licht verstandelijk beperkt bent
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is zwakbegaafd. Erg laag dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zult dan niet in staat zijn een verantwoordelijke functie te bekleden.
Ook zul je waarschijnlijk genoegen moeten nemen met een vrij laag salaris.

Toegevoegd na 3 dagen:
Uiteraard kan je er niets aan doen, maar wat betreft je toevoeging, het I.Q. van iemand is niet te veranderen,het is n.l. aangeboren.
Dat wil overigens niet zeggen, dat je niet zou kunnen functioneren in de maatschappij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is laag, maar dat betekent niet dat je dom bent ofs!
je kan ook slim zijn op andere manieren, inplaats op die iq test..
een mensen aap(orang-oetang) haalt tussen de 60 en de 65..
heb ik ooit es gelezen..

ik zelf haal ook niet hoog op zoon test, ik haalde 70, maar dat betekent niet dat ik dom ben, je hebt verschillende testen voor verschillende mensen, probeer es een andere, meschien heb je daar wel hoger op gehaald..

Maar je bent absoluut niet dom..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
IQ van 65 is niet hoog, maar het wil niet zeggen dat je dom bent. Het ligt er net aan hoe de hele test is opgezet.
Een IQ test bestaat uit vele onderdelen; taalkundig inzicht, ruimtelijk inzicht, logisch redeneren, rekenen enz.
Indien in zo'n test van alle onderdelen een evenredig deel zit is de uitkomst betrouwbaarder dan in een test met veel meer taalvragen waar je niet goed in bent, en minder rekenvragen waar je juist wel goed in bent.
Na zo'n test valt de uitkomst lager uit, omdat je dan op de meeste vragen (taal) fouten hebt gemaakt.
Ben je juist heel goed in rekenen en er zijn veel meer rekenvragen in de test, valt die automatisch hoger uit, omdat je dan minder fouten hebt gemaakt.
Zelf heb ik een behoorlijk IQ maar hadden er in mijn test veel ruimtelijk inzicht vragen gestaan, dan was ik 'dom' geweest, want dat heb ik totaal niet! Die had ik allemaal fout gegokt en daardoor zou mijn score veel lager zijn uitgevallen.
Indien het een echt goede uitgebalanceerde test geweest is en je scoort dan 65 dan ben je inderdaad niet bijster intelligent. Hoeft echter niet 'dom' te betekenen.
Intelligent ben je eigenlijk pas als je zelf creatief bent in het denken en oplossingen kunt bedenken door dingen te combineren. Uiteraard moet je dan wel geleerd hebben en gelezen, anders kom je ook niet tot combinaties maken.

Toegevoegd na 2 dagen:
Je kunt nooit slimmer worden dan je al bent, maar je kunt wel betere prestaties halen bij IQ tests. Als je namelijk hiermee veel oefent, zal je sneller bepaalde patronen gaan herkennen. Oefenen helpt écht!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je IQ 65 was had je deze vraag niet kunnen stellen, je brein is -bij dat IQ- nauwelijks in staat te leren en zelfzorg zit er niet in.
Ik heb het dan over deze waarde als totaal IQ
De term dom is niet juist maar je bent met dat IQ dus bepaald niet slim.

Domme dingen worden gedaan door de slimste mensen en slimme dingen komen niet zelden uit de koker van mensen die men soms voor dom houdt.....

Toegevoegd na 14 uur:
Naar aanleiding van reacties.
Ik heb de vraag zoals hij gesteld is beantwoord.
Het zou kunnen dat de persoon die de vraag stelt zelf deze waarde heeft medegedeeld gekregen.
Dan ga ik niet over zaken als standaarddeviatie, het soort test etc. beginnen.

Ik heb vaker -zeer uitgebreid- vragen over het IQ en de betrekkelijkheid daarvan beantwoord.

Ik wilde de persoon alleen bemoedigen dat als het IQ juist gemeten is in een gecertificeerde en uitgebreide test, de speling 5% is en dat je dan een degelijke vraag niet (goed) kunt formuleren, daarmee de persoon een hart onder de riem wil steken.

Kortom wat inleving in het antwoord gestopt.
En wat ik schrijf, heb ik meegemaakt, mensen die een laag IQ hadden heb ik verbazende staaltjes van slimheid zien doen en dan heb ik het niet over savant-autisten.......

Ik vind het heel dom om mensen op hun IQ af te rekenen en zeker naar mensen met een laag IQ respectloos.

Wat ze soms missen of zouden missen aan "verstand" zie ik vaak terug als betrouwbaarheid, vriendelijkheid, gastvrijheid en altruisme, waar menig doorgeleerde persoon nog wat van zou kunnen leren.

Een hoog IQ kan je OOK lelijk in de weg zitten als je EQ niet goed ontwikkeld is.

Ik heb bijvoorbeeld groot respect voor "zwakbegaafden" die exceleren in hun zorg en liefde naar hun kinderen toe,

kinderen hebben meer aan hartelijke ouders met veel liefde
dan carrierjagers die niet beseffen hoe belangrijk hun kinderen zijn.

Daar zie ik als pleegouder de gevolgen van!!

Er zijn ook hoogopgeleide, hard werkende mensen die WEL heel goed voor hun kinderen zorgen, het een sluit het ander niet uit.

Ik ga om met mensen die pakweg tussen de 40 en 180 PIQ zitten en heb evenveel respect voor allen.
De juiste houding, denk ik....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand met een IQ van 65 is heel slecht in het maken van -de betreffende- IQ testen.

Wat daar precies de reden van is dient nader onderzocht te worden. Om hem (of haar) dom of zwakbegaafd te noemen is wat voorbarig. Het zou ook een begaafd iemand met een verkeerde bril kunnen zijn, uit een andere cultuur, of met ernstige dyslexie.

(Een -niet bestaand- gemiddeld persoon scoort -per definitie- 100 in een IQ test.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het goede antwoord nog niet gezien, ondanks het grote aantal antwoorden.

Een testscore van 65 op een test betekent in theorie dat 99,02% van de bevolking hoger scoort op dezelfde test. Met andere woorden: als je 500 willekeurige mensen deze test laat maken zullen er naar verwachting nog geen 5 van hen een score van 65 of lager hebben.

Betekent dat dat je dom bent? Nee, maar het betekent wel dat je deze test in verhouding met andere mensen erg slecht hebt gemaakt.

Een IQ-test meet wat een IQ-test meet. Er wordt veel onderzoek gedaan naar zogenaamde cross-validiteit in IQ-testen. Dit betekent dat men probeert te achterhalen of de IQ-testen allemaal hetzelfde meten. Met andere woorden: is het IQ een eigenschap van iemand die vast ligt.

In alle gevallen moet je goed beseffen dat het een getal is dat alleen iets zegt over de verhouding tot de score van andere mensen en dat het maar net ervan afhangt wat de test meet. In geen enkel geval zou ik een waardeoordeel zoals dom of slim of nuttig of verantwoordelijk aan een IQ-test willen hangen. Daarvoor ken ik nou eenmaal teveel oliedomme mensen met een hoog IQ.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een IQ van 65 betekent dat je minder slim bent dan het grootste deel van de bevolking.
Je hebt dan een licht verstandelijke handicap.

Je vraagt ook, of je een achterstand kunt hebben omdat docenten je niet helpen of omdat je uit het buitenland komt.

De bekendste IQ testen (WAIS en GIT) zijn voor ongeveer de helft gebaseerd op schoolse kennis.
Dus dat betekent, dat je score hoger wordt, als je het beter doet op school.

Juist als je uit het buitenland komt, heb je moeite met school (taalachterstand bv) en zal de test lager uitvallen.
Maar een psycholoog die de test afneemt, moet hier rekening mee houden.

Spreek je werkelijk de Nederlandse taal niet goed, dan zijn er alternatieve testen waarbij schoolse kennis minder belangrijk is (RAVEN bv)
De WAIS of GIT mogen dan niet gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een laag IQ kun je super geniaal zijn op een bepaald gebied. er zijn ook mensen met een laag IQ die geniaal zijn op het gebied van ICT bijvoorbeeld. IQ is maar een indicatie. Het geeft geen garantie.

Mensen met een laag IQ kunnen ook gewoon studeren misschien met meer moeite maar het lukt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing