Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Een 5.45 geen voldoende maar waarom is een 5.46 wel een voldoende?

Met het programma "magister" op mijn school wordt dit zo afgerond? Als een 5.46 een vold. Is moet een 5.45 toch ook naar boven worden afgerond?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

Dat klopt niet. Een 5,46 is ook een 5. Kijk maar hier:

Recentelijk bleek dat een instelling in Magister niet goed stond. Cijfers werden ten onrechte afgerond in plaats van afgekapt. Dat klopt niet. Een 5,46 zou dan immers afgerond een 5,5 en dus voldoende zijn. Met excuses aan de leerlingen die iets te vroeg blij werden van hun gemiddelde, maar cijfers worden afgekapt na de eerste decimaal; dus 5,45 t/m 5,49 is nog steeds 5,4. En zo is bv. een 6,29 een 6,2. De fout is inmiddels hersteld.

De tweede decimaal wordt dus niet afgerond maar afgekapt (valt gewoon weg).

Toegevoegd na 34 seconden:
Sorry, een 5,46 is ook een 5,4 had er in de eerste regel moeten staan.

Toegevoegd na 12 minuten:
Aanvulling: normaal kapt magister af. Dat betekent dus dat de tweede (en eventueel volgende) decimaal automatisch wegvalt zonder afronden.

Stel dat school die kan uitzetten dan moet er afgerond worden en dan is een 5,45 dus net als een 5,46 een 5,5.

Er is iets aan de hand bij jouw magister want het kapt niet af en het rondt niet af. Heb je meer voorbeelden? Wat gebeurt er met een 6,29? Dat zou bij afkappen een 6,2 moeten zijn en bij afronden een 6,3. We hebben dus meer informatie nodig of magister afkapt of afrondt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is een 5.45 gewoon een voldoende hoor, want een 5 moet je naar boven afronden en wordt het dus een 5.50 en dat is een voldoende.

Maar een vriendin van mij zit ook op een school die magister gebruikt, en in het 2e half jaar was er bij hun ingesteld dat als je onder een 6 haalt, het een onvoldoende is.

Dus misschien moet je dat even navragen, anders weet ik het ook niet. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het word afgerond naar boven en 5,46 word 5,5 en dat word ook weer afgerond op een 6. ik weet het niet zeker, maar dat is vaak wel het geval. bij mijn school ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het punt is dat je maar één keer mag afronden!

Een 5,45 is inderdaad een 5,5 als je het één keer afrondt. Maar je mag het dan nooit _nog_ een keer afronden! Bij de eindberekening moet eerst de hele berekening worden gedaan, en _pas dan_ mag er afgerond worden. Een 5,45 blijft dus exact een 5,45 zolang het _eindcijfer_ nog niet berekend wordt. Het wordt dus niet tussentijds een 5,5.
Dan zou je ook een 5,245 tussentijds kunnen afronden naar een 5,3 en dan weer tussentijds kunnen afronden naar een 5,5 en dan weer tussentijds kunnen afronden naar een 6.

Een 5,46 of 5,49 mag dus nooit worden afgerond naar een 6.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De verwarring ontstaat omdat cijfers worden gebruikt als waardering. En vanwege het cijfer uitgegaan wordt van rekenkundige wetten. Eindcijfers zijn altijd hele cijfers. Deze 10-puntschaal geeft o.a. de waarderingen 5 = onvoldoende, 6 = voldoende. Onderliggende cijfers kunnen 1 of meer decimalen bevatten. Een resultaat 5,45 of 5,49 is waardering 'niet behaald' of 'onvoldoende'. Elk cijfer onder 6 is niet behaald*. Omdat een cijfer eenmaal mag worden afgerond is het dus niet zo dat 5,45 afgerond mag worden naar 5,5 en vervolgens nog een keer afgerond mag worden naar 6. Cijfer 5,45 afronden naar geheel getal geeft 5. Waardering 5,5 wordt in de regel als behaald/voldoende beschouwd* omdat het afgerond mag worden naar 6. Het cijfer 6 is dan de voldoende, niet het cijfer 5,5.
een jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing