Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan een kind groep8 overslaan?

Dat is toch onmogelijk?

Of hoe zit dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

tuurlijk is het mogelijk maar niet het verstandigste er zijn ook kinderen die blijven zitten en van groep 7 naar een vmbo-b school gaan ofzo maar het is beter om ze gewoon groep 8 te laten doen en dan naar het gymnasium gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan wel, maar zal niet snel gebeuren. Groep 8 is het afsluitende jaar van de basisschool, met vaak een kamp en/of musical, het is naast een leerzaam jaar ook een heel leuk jaar. Het is voor een kind niet leuk om juist dit te missen.
Dus ook al kan het kind wel naar de middelbare school omdat het de kennis heeft, de 8ste groep overslaan is op andere vlakken een groot gemis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het puur gaat om didactische redenen (het kind beheerst de basisschoolleerstof), dan zal vooral het sociale aspect een rol spelen; accordeert het kind totaal niet in zijn/haar huidige groep of school, dan zou dat doorslaggevend kunnen zijn om vervroegd aan het vervolgonderwijs te beginnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In zo'n geval worden het 7e en 8e jaar samengevoeg in één jaar. Het kind maakt dus bijvoorbeeld de entree toets én de cito toets.

Zo ging het in ieder geval op mijn school.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles kan. Vaak zal vanwege het sociale aspect er niet voor gekozen worden, misschien dat dat voor groep acht nog wat zwaarder telt dan voor andere leerjaren van de basisschool.

Ik vond groep acht een horrorjaar. De jaren ervóór verveelde ik me al, in groep acht was dat nog erger. Ik werd depressief, en elke dag als ik thuiskwam vroegen mijn ouders me wat ik geleerd had, en antwoordde ik somber: "niets". Ik was enorm gefrustreerd. Achteraf gaven docenten aan dat ze dat wel begrepen, omdat groep acht vooral een herhaling is van de eerder behandelde lesstof op de basisschool. En dat ze me beter dat jaar hadden kunnen laten versnellen. Maar dat is achteraf, dus daar heb je weinig aan. Maar het kán schijnbaar wel, en blijkbaar is het qua lesstof goed mogelijk ook, hoewel dat allicht per school zal verschillen.

In onze klas zat in groep 7 een meisje dat eerder was blijven zitten, en dat met haar tweelingzus in groep 8 de CITO-toets mee mocht maken. Uiteindelijk gingen zij beiden naar een (I)VBO-brugklas. Ik was enorm jaloers dat dit wél kon voor iemand die moeilijker kon leren, maar niet voor iemand die het juist te makkelijk vond. In haar geval schoot gewoon de begeleiding van de basisschool tekort, ze konden iemand met leermoeilijkheden minder goed begeleiden dan ze op het IVBO zouden kunnen. Een jaar langer basisschool had weinig meerwaarde. En omdat er vanuit school en ouders op tijd overlegd was om haar al in groep 7 de CITO te laten maken, kon zij vrij gemakkelijk doorstromen.

Groep 8 overslaan kan dus zéker, en om verschillende redenen. In z'n algemeenheid probeert men tegenwoordig wel vaker om niet teveel te versnellen, maar eerder een kind dat meer uitdaging nodig heeft, verrijkings- en verbredingsstof aan te bieden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing