Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik ben uitwonend en betaal contant kost en inwoning. Duo wil een huurcontract en bewijs van betaling. Heb ik niet, moet het??

Ik weet niet of ik de studiefinanciering terug moet betalen als ik minder hoef te betalen als ik krijg. Ik ben in de andere gemeente ingeschreven en mijn post komt daar.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ja dit ben je verplicht te kunnen tonen, aangezien je als uitwonend dan ook meer Stufi krijgt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Per 1 januari 2012 laat DUO in heel Nederland huisbezoeken uitvoeren bij studenten van wie de woonsituatie vragen oproept. Hieronder vind je een overzicht van alle maatregelen:
■Als je op kamers woont, moet het adres overeenkomen met het adres dat je hebt opgegeven aan de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA). Als bij een controle blijkt dat je niet op het GBA-adres woont, dan is er sprake van misbruik en wordt je uitwonendenbeurs omgezet naar een (lagere) beurs voor thuiswonende studenten.
■De te veel ontvangen studiefinanciering moet je terugbetalen. Daarnaast krijg je een boete die je direct en in één keer moet betalen. Deze boete bedraagt 50% van de aan jou toegekende studiefinanciering over de periode waarin het misbruik heeft plaatsgevonden.
■Ook ouders, tantes, ooms, vrienden en kennissen kunnen een boete opgelegd krijgen, als blijkt dat zij hebben meegewerkt aan het misbruik maken van de uitwonendenbeurs.
■Bij herhaling van het misbruik kom je niet meer in aanmerking voor studiefinanciering. De te veel ontvangen studiefinanciering moet je terugbetalen. Daarnaast krijg je een boete die je direct en in één keer moet betalen. Deze boete bedraagt 100% van de aan jou toegekende studiefinanciering over de periode waarin het misbruik heeft plaatsgevonden. In ernstige gevallen zal DUO aangifte doen bij het Openbaar Ministerie.

Toegevoegd na 5 uur:
Als je geen huur- of koopcontract kunt overleggen en het gaat ook niet om een stage, dan kun je DUO verzoeken om de gegevens van je ouder(s) te vergelijken met die van jou in de Gemeentelijke Basisadministratie. Geef dit dan aan op de UC-brief.
Intrekken studiefinanciering
Als je niet reageert op de UC-brief of als je niet de juiste gegevens opstuurt, dan zetten ze de beurs voor uitwonenden met terugwerkende kracht om in een beurs voor thuiswonenden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt mij niet. Er bestaat namelijk ook zoiets als een mondelinge overeenkomst. Dat had ik ook. En bij mij zijn ze aan de deur komen controleren of ik wel op het opgegeven adres woonde, over het niet hebben van een huurcontract is toen niet geklaagd.
Contant huur betalen is een andere kwestie. Ik neem aan dat dat wel mag, maar het is inderdaad lastig om dan te bewijzen dat je betaald hebt. Bel ze het beste even op!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding