Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je als je licht verstandelijke beperking hebt, wel gewoon op mbo niveau bijvoorbeeld niveau 3/4 studeren en diploma halen met gemak?

Altijd een keer willen weten.

Toegevoegd na 5 minuten:
Dit gaat over een opleiding zoals Roc enzo.

Toegevoegd na 9 minuten:
en het gaat niet over mezelf en iemand anders maar in het algemeen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (7)

Het kan denk ik wel, ze zullen natuurlijk wel een test doen hoe enthousiast je bent over die bepaalde opleiding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is natuurlijk afhankelijk van de persoon in kwestie. Ieder mens is anders, maar niets is onmogelijk. Zolang je je vmbo maar in je zak hebt dan he. In Deventer zit ook een speciaal onderwijs voor mbo, dus daar heb je extra begeleiding voor de specifieke problemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou het wel kunnen halen denk ik...maar of dit nou met gemak gaat....Zelf heb ik ook een licht verstandelijke beperking (gevolg van N.A.H),die niet zo heel goed zichtbaar is bij mij,maar ik zit op laaggemiddeld nivo (net onder het normale nivo dus).Het aanleren van dingen is kost mij meer moeite als een "normaal" mens.Belangrijk is wel dat je de juiste mensen op het juiste tijdstip om je heen hebt want alleen dan vergroot je de kans van slagen van je opleiding denk ik.Als je nog vragen hebt kan je een PrivéBerichtje sturen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan.

Om een MBO-opleiding op niveau 4 te kunnen volgen, moet je wel een VMBO(KGT) diploma hebben OF overgang van 4 naar 5 havo. Je mag dan niet geweigerd worden voor een MBO-opleiding tenzij je een hoofddoek draagt en de opleiding "beveiliging" wilt gaan volgen, of tijdens je intake-gesprek ongeinteresseerd overkomt.

Je zou niet aangenomen worden als je de opleiding niet aankon, maar dan zou je het VMBO ook niet aangekund hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou, net als de antwoorders hierboven, dolgraag een positief antwoord willen geven maar m.i. is de realiteit anders.
Om een opleiding op MBO niveau te kunnen voltooien moet je ongeveer beschikken over een IQ van 100 a 110 en iemand met een licht-verstandelijke beperking heeft doorgaans maar een IQ van 50 a 85.
We kunnen dus niet verwachten dat een LVB-er een MBO diploma haalt.
Een VMBO diploma is wellicht wel mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een licht verstandelijke beperking is het zeker niet mogelijk om "met gemak" een niveau 3 of 4 diploma te halen in het MBO. Daarvoor moet iemand immers minstens een VMBO kader diploma hebben gehaald. Aangezien veel leerlingen met een basisberoepsgericht VMBO diploma naar niveau 1 of 2 gaan in het MBO zònder verstandelijke beperking, mag je van iemand mèt een verstandelijke beperking verwachten dat die meestal hooguit een niveau 1 of 2 diploma kan halen in het MBO.
De startkwalificatie die de overheid zo belangrijk vindt is trouwens een niveau 2 MBO-diploma. En voor leerlingen met een verstandelijke beperking gaat die startkwalificatie niet altijd op. Dan wordt er een uitzondering gemaakt, zie link hieronder:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is zeker niet onmogelijk! Bekende van mij heeft dit ook kunnen verwezelijken. Hij heeft echter moeite met communicatie etc.. Maar als je hem alleen zijn werk laat doen is hij heel geconcentreerd en netjes aan het werk.

Natuurlijk is dit per situatie anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing