Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat moet je doen als je écht niet uit je studiekeuze komt?

Ik loop al 2 jaar rond met een vwo diploma en het lukt me totaal niet om een studie te kiezen. Ik heb open dagen bezocht, en ook al over diverse studies op internet gelezen. Ook heb ik al een tijdje bij een coach gelopen.

Onderhand begint het echt een probleem te worden. Het is niet dat ik niks doe; ik heb nog wat extra vakken gevolgd op het vwo en ook gewerkt.

Ik pieker me suf elke dag weer.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik heb hetzelfde meegemaakt toen ik jouw leeftijd had. Mijn advies zou zijn: ga een tijdje voor een uitzendbureau werken in een branche die jou aanspreekt. Het hoeft geen ideale baan te zijn, gewoon een relaxt baantje waar je je niet al te veel voor hoeft in te spannen en waarmee je flink wat kan sparen. Af en toe switchen van baan is ook raadzaam, iets wat bij uitzendbureaus sowieso vaker het geval zal zijn. Gaandeweg ontdek je misschien wat je wel goed ligt en wat je minder bevalt.

Probeer ondertussen uit te vogelen waar je werkelijke interesses liggen. Wat voor type ben je? Ben je iemand die van actie en avontuur houdt, of ben je meer het onderzoekende type? Houd je van taal of ben je meer een beta? Vind je het leuk om met mensen te werken of wil je juist heel zelfstandig zijn? Probeer dat zo'n beetje in kaart te brengen en neem daar de tijd voor; niks overhaasten!

Als je flink wat geld gespaard hebt, ga dan een tijdje op reis. Pak je rugzak, boek een ticket naar een land waar je je toe aangesproken voelt en ga daar een tijdje rondreizen en/of een taalcursus volgen of iets anders doen. Je kan bijvoorbeeld gaan druiven plukken in Frankrijk (al is het nu geen druivenpluktijd trouwens, da's meer iets voor september; misschien volgend jaar september?) of vrijwilligerswerk gaan doen voor een of andere organisatie / goed doel. Verbreed je horizon!

Bij thuiskomst heb je wat meer levenservaring opgedaan, zul je sterker in je schoenen staan en weet je beter wat je wel en niet van/in het leven wil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ga er eens een (half) jaartje tussenuit. Nieuwe omgeving, nieuwe impulsen. Je zou bijv naar een Volkshogeschool in Noorwegen kunnen gaan of een High School in de VS of als au-pair werken in het buitenland.

http://www.volkshogeschool.nl/noorwegen/
http://www.ef.nl/highschool/destinations/usa/exchange-year-in-usa/
http://www.travelactive.nl/au-pair/?gclid=CInN1dCfxqwCFQUk3godmSmtKw
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet te lang blijven piekeren, dat maakt het alleen maar erger.
Er is vast wel iets wat je leuk vindt. Verder moet je bedenken dat vroeger men een opleiding deed en dat werk tot het pensioen bleef doen, tegenwoordig wordt er veel makkelijker nog eens een switch gemaakt. Dus die mogelijkheid is er ook nog.
En stop met denken dat het allemaal perfect moet zijn. Er bestaat geen perfecte studie of perfecte baan, doe het met wat er is, en doe het zo goed mogelijk, dat is het wel zo'n beetje
13 jaar geleden
Dan wordt het toch eens tijd de knoop door te hakken. Kies een brede opleiding waarmee je nog alle kanten op kunt, zoals bedrijfskunde of rechten: een studie Languages and Cultures of Mesopotamia and Anatolia is, om maar een voorbeeld te noemen, een minder goed idee.

Ik heb ook behoorlijk moeite gehad met mijn studiekeuze, en dat is lastig, want het werkt makkelijker met een duidelijk doel voor ogen. Uiteindelijk had ik van het gepieker genoeg en heb ik mij op een avond verplicht een studie te kiezen. Ik heb een grote gids met alle mogelijke bacheloropleidingen gepakt en ben gaan strepen (studies waar ik doodongelukkig van zou worden). Op een gegeven moment bleven er 5 van de 250 over, en uit die 5 heb ik de breedste gekozen. Inmiddels studeer ik bedrijfskunde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon iets pakken wat je erg aantrekt heb ik ook gedaan. Denk aan hobbys en interesses. Nu is het bij mij dat ik op deze opleiding er pas achter ben gekomen wat ik wil gaan doen dus dat is mijn volgende stap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel toevallig had mijn dochter precies hetzelfde probleem.
Ze ging, omdat ze er niet uitkwam, als enige van haar klas werken ... administratieve baan... na 2 jaar viel het kwartje en is ze in de avonduren ...rechten gaan studeren.
Nu heeft ze een goede baan als jurist.
Het bleek dat er veel op latere leeftijd geinteresseerd waren in zo,n studie.
Dus...misschien ga jij ook wel later een studie volgen, waar je nu op jouw leeftijd nog niet aan denkt.

Ik wens je erg veel succes !!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie op je profiel dat je 19 bent en als expertises o.a. Wiskunde hebt staan. Ten eerste is 19 nog best wel jong, dus je bent zeker niet te laat of zo, ten tweede als ik jou was zou ik Wiskunde gaan studeren. Wiskunde verbreed gewoon jouw inzicht en is de moeder van alle wetenschappen en vanuit de Bachelor Wiskunde zou je makkelijk naar een Master financien/economie kunnen of naar Informatica of Natuurkunde en met een korte traject heel veel andere richtingen uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind journalistiek echt iets voor jou. Denk er maar eens over na.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent op zoek naar een academische opleiding die past bij jouw persoonlijkheid. Blijf niet te lang twijfelen maar kies een brede studie waarvan je nu denkt dat je het tenminste 2 jaar interessant blijft vinden. Dat kan van alles zijn, zeker omdat jouw interesses zo breed zijn. Het wordt nooit 100% leuk en het wordt nooit 100% wat je er van verwacht, maar dat is met het hele leven zo.

Als je eenmaal bezig bent, blijkt dat er allerlei mogelijkheden zijn om ook bij andere richtingen vakken te volgen zodat je het toch breed genoeg houdt voor jezelf.

Als je het breed en toegepast wil: heb je al eens in Wageningen gekeken?

Toegevoegd na 2 minuten:
Voorbeeldje van breed en toegepast en internationaal hieronder...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je niet weet of aanvoelt wat je moet kiezen kan je eventueel een studiekeuze doen die bestaat uit een vaardigheid die je sowieso zal helpen in het dagelijks leven: bijvoorbeeld bakken of klusjesman of kooklessen omdat je deze vakken later ook gewoon thuis kan toepassen.
Een andere mogelijkheid en tip is: kies een richting die weinig inschrijvingsgeld vraagt en geen hoge studiekosten vraagt: de kans zit erin dat je tijdens die studie wèl op een idee komt van wat je écht wil leren.
Ga niks forceren en als je wél een keuze forceert probeer zo weinig mogelijk risico's te nemen op alle vlakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
www.Loopbaanregie.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
T.A.V de andere vragen voor mij:

Vraag een aan je familie of vrienden wat ze bij jou vinden passen. Laat je inspireren! Heb ik ook gedaan, en heb er zeker geen spijt van gehad.

Je hebt niks te verliezen :)

Succes :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing