Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik ben door mijn buurvrouw gevraagd om haar zoon (groep 5 basisschool) beter Nederlands te leren. Hoe pak ik dat aan?

Zijn ouders spreken genoeg Nederlands om zich te kunnen redden, maar meer ook niet eigenlijk. De jongen schijnt achter te lopen op school en moet meer Nederlands oefenen. Thuis lukt dit niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo, zo! Erg lastig! Goeie vraag!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het hangt er van hoeveel tijd je erin wilt en kunt steken.

In principe zit deze jongen de hele dag op school waar hij (hoop ik) de hele dag nederlands hoort en moet spreken.

Met 3x per week 20 minuten van jou bijv denk ik niet dat je echt mag verwachten dat je heel snel veel bereikt.

En als het ECHT gaat om serieus nederlandse les, vele uren per week denk ik niet dat een leek dat moet doen, voor je weet leer je hem iets fouts

Als je in redelijk korte tijd toch iets voor hem wilt doen zou je een spel kunnen spelen waar nederlandse taal een rol speelt, (bijv pim pam pet) of boekjes lezen samen
(Lees meer...)
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ik denk dat je het het beste op een speelse manier kunt aanpakken. Zo is het en leuk voor hem maar ook makkelijker te onthouden. Misschien is het een idee om te beginnen met losse woorden. Een Memory spel kan bijv. Al heel educatief zijn. Vertel bij elk plaatje dat hij omdraait wat het is. Als hij ze allebei heeft gevonden moet hij zelf het woordje zeggen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Heel veel succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga naar de bieb en zoek samen boekjes uit en verder veel praten met hem, doe samen boodschappen of een spelletje, als je maar met hem in gesprek blijft. Daar leert hij het meeste van.
Succes, leuk dat je dit wil doen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je zou ook op school kunnen vragen waar hij het meest aan heeft. Misschien hebben ze nog wel wat leuke oefeningen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord, +. Alleen moet je er dan wel op letten dat hij de oefeningen van school ook echt leuk vind, anders bereik je alsnog niks als hij ze met tegenzin gaat doen.
Vraag op zijn school wat je het beste kunt doen, en verder stimuleer zijn moeder om beter nederlands te leren. Anders blijft hij thuis toch de moedertaal praten.
Er zijn trouwens op internet oefeningenvoor kinderen die nederlands als 2de taal hebben.
Maar ik heb nu even geen tijd om te zoeken, misschien straks

Toegevoegd na 56 minuten:
Er is zoveel als je googled op nt2 + kinderen dat het ondoenlijk is het hier neer te zetten, je kunt beter zelf even kijken
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thuis moet hij ook gewoon zijn moedertaal blijven spreken, anders groeit hij taal-arm op. Dat is pas echte armoede.
anneliez
13 jaar geleden
Nee achterstand in je nederlands als je hier moet leven en werken is een rijkdom
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is echt belangrijk dat hij thuis ook zijn moedertaal blijft spreken. Dat is ook van invloed op zijn taalgevoel voor het Nederlands.
Beginnen met hem kinderboeken te laten voorlezen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dan samen gesprekjes voeren over wat hij heeft gelezen, en zelf ook voorlezen. Werkt prima en is nog leuk, ook.
Zou beginnen met boekjes voorlezen. Een klein stukje voorlezen en hij moet dat zelde kleine stukje dan weer voor jou lezen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Samen (kinder)liedjes zingen is ook een goede methode om de taal te bevorderen. En blijven oefenen op uitspraak van dat wat hij NIET goed zegt. Dat hoor je vanzelf, wat er niet zo goed gaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst en vooral leer je een taal door het vocabularium een beetje te kennen. Men moet weten hoe je een zin begrijpt. Dit kan verhelpt worden door middel van lezen. Inderdaad door te lezen van bepaalde teksten leer je wat bij. Met andere woorden leer hem lezen, geef hem redenen om te lezen, zeg tegen zijn ouders dat hij meer moet lezen... Hij moet dus ook leren naar de bibliotheek te gaan. Desnoods dat hij met zijn ouders naar zijn bibliotheek. Vervolgens lenen zij een aantal boeken uit dat hij graag leest. Nadien moet hij effectief dus elke dag lezen en lezen en lezen. Zo leren de hersenen de meeste woorden vanuit een zin,. Een zin vermakkelijkt het begrijpen van een woord en ga zo maar door. Verder hoef je eigenlijk niets doen. Tenzij als hij een moelijke lezer is. Zo ja dan begeleid je hem ermee met een paar dagen zodanig dat hij effectief zelfstandig kan lezen. Zij Nederlands zal zo erop veruitgaan. Hoe sneller je begint te lezen, hoe beter je articuleert en hoe meer kans dat je weet wat erin staat en dat is een belangrijke stap. De rest zal wel gaan. Ik wens je succes! Ik had het bij mijn nichtje uitgestest en het werkt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een groep 5-leerling begin je inderdaad (ander antwoord) leuk te benaderen. Speelse en zeker simpele luister, lees, schrijfoefeningen op basis van alledaags materiaal. Laat maar eens verbeteren wat er verkeerd gespeld staat bij de groenteboer. Leuk betekent ook afwisselend en niet te lang. Afspraken voor de volgende keer geven jullie beiden houvast, net als (een) schriftje(s).

Verder: werk bij de leerling thuis. Dan kun je er de ouders bij betrekken. Voor en na bespreken. Zo nodig ook inhaken op hun achterstanden, want dan kan het zaak worden dat er meer (voor)gelezen wordt, informatieve TV wordt gekeken, radio wordt geluisterd.

Ik ben bereid je verder op weg te helpen.

Veel plezier en succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer , want zijn ouders zullen thuis HET medium bij uitstek hebben om snel en goed Nederlands te leren : een televisie. Als die de hele dag Turks staat te tetteren schiet het niet op natuurlijk, maar van Nederlandse (kinder)programma's steken kinderen een hoop op. Het verschil tussen buitenlandse kinderen die Nederlandse teevee kijken of alleen 'eigentalige' teevee is echt wezensgroot.

Het grootste deel van zijn taalachterstand echter zal hij op school, op straat en bij vriendjes moeten inlopen. In real life dus. En dat kan natuurlijk best door af en toe bij jou te spelen, met hem te praten, hem voor te lezen, spelletjes met hem te doen en naar de Nederlandse teevee te laten kijken, maar eigenlijk ben jij natuurlijk geen verlengstuk van het gezin, hoe goed bedoeld ook. Beter kan mamma zelf meer (Nederlandse) dingen met hem ondernemen, zoals praatgroepen in het buurthuis of actief worden in een of andere commissie (knutselclub, ouderraad, feestcommissie etc) op school.

Eerlijk gezegd heb ik zelf altijd een beetje moeite met deze constructie. Ik heb zelf mijn kinderen nu op een Duitse school, met Duitse vriendinnetjes, Duitse vrijetijdsbesteding etcetera, en stukje bij beetje pikken ze dat prima op. Ze moeten wel 'ze léven hier. Het eerste jaar mochten ze ook alleen de Duitse Nickelodeon kijken als ze onzin-teevee wouden zien, en dat zal ook best een beetje geholpen hebben, maar inmiddels zijn we daar allang van teruggekomen.

Maar nu, twee jaar later, staan we dus voor de grote uitdaging er voor te zorgen dat onze kinderen goed en correct NEDERLANDS blijven spreken / ontwikkelen. Want ook je moedertaal is, zeker in het grensgebied, heel belangrijk, en ze hoeven natuurlijk geen Duitse taalvirtuosen te worden. En dat geldt ook voor turkse kinderen ; hun moedertaal is en blijft belangrijk, en als je die tot in de puntjes beheerst, is andere talen leren een stuk makkelijker.

Als het jongetje achter loopt op school, is dat de eerste jaren nog niet zo'n probleem. Hij moet tenslotte een nieuwe taal verwerven, en dat duurt een jaar. Minstens. Maar : als hij in groep 5 nog steeds achterloopt en hier geboren is, heeft hij wellicht ook niet helemaal de capaciteiten om de basisschool op een gemiddelde of bovengemiddeld niveau te doorlopen, en dan helpt extra aandacht aan het Nederlands besteden echt niet of nauwelijks. Het moet er ook een beetje inzitten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
verbeter de hele tijd de zinnen die hij zegt, niet op een vervelende manier maar gewoon herhalen wat hij zegt alleen dan in een correcte nederlandse zin. ook werkt kwartet, hier moeten ze automatisch vragen bij stellen. laat hem vertellen over van alles en nog wat en ondersteun hem bij juiste zinnen maken
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken niet de achtergronden van dat kind noch van zijn ouders.
Wel heb ik (mijn) kinderen 2 talig opgevoed.

de keus: Zorg voor boeken in beide talen, regelmatig contact met beide talen ed., dus tv van 2e taal , films in die taal en bezoek bij familie in het buitenland. Aldaar uiteraard ook weer spelen met kinderen uit die buurt.

In dit geval is die knul al in contact met het nederlands.

Ik zou proberen dat joch te laten voorlezen uit boekjes van zijn niveau en zijn interesse. Na een paar bladzijden gaan praten met hem over wat er in staat, of ie zelf hetzelfde zou willen doen als de hoofspersoon ed.

Zo snel als mogelijk boekjes met iets hoger niveau nederlands gaan gebruiken. Beter net zo moeilijk dat ie er , met wat uitleg, nog uitkomt dan onder zijn niveau.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding