Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

mag een docent mij zomaar aanraken?

ik ging zeg maar door de uitgang die alleen voor docenten bedoeld is, maar waar de helft van de school gebruikt, en toen kwam er toevallig een docent langs.
die zei van een afstandje dat ik en nog wat vrienden van me er niet door mochten. IK ging toch door de deur heen, waarna die docent me opeens, ongewild, terugtrok naar binnen.
ik zei toen blijf af, kreeg een preek en ging via de normale uitgang naar buiten.

maar mag een docent mij zo maar aanraken, of zelfs hardhandig terugtrekken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (8)

Ik weet niet hoe hardhandig het geweest was en of je al meer op je kerfstok hebt, maar je deed iets wat niet mag. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze docent raakte jou niet "zomaar" aan. Hij had je van te voren al duidelijk gemaakt dat het niet mocht en jij deed het toch. Dan vráág je er dus om, gecorrigeerd te worden. En dat is wat hij heeft gedaan. Hij heeft je heus niet mishandeld of zo. Ik zou de volgende keer maar beter luisteren als ik jou was en niet zo stoer doen. Hoef je ook niet achteraf met een rotgevoel te zitten - wat je overigens helemaal zelf hebt veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat mag hij, het is zijn taak om je op te voeden op het moment dat je op school bent.

Je begint met te zeggen dat je niet door die deur mocht. Je maakt bewust dus een keuze waarvan je al weet dat je fout zit. Daarna word je er op gewezen door de leraar, voelt je heel stoer met je vriendjes en neemt bewust de 2e verkeerde beslissing. Dan word je teruggetrokken en begint te piepen. Draag dan ook de gevolgen van je gedrag en probeer ipv hier te horen dat die leraar een eikel zou zijn, die man je excuus aan te bieden voor je wangedrag. Dan ben je pas echt stoer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe mag een leraar jou zo niet aanraken, echter was jij gewaarschuwd dat jij er niet doorheen mocht en kan dit als een opvoedkundige maatregel worden gezien.

Wat betreft het hardhandige:

Jij zult aan de hand van verwondingen (onderhuidse bloedingen of iets dergelijks) terstond moeten kunnen aantonen dat de leerkracht je hardhandig iets heeft aangedaan, het vastpakken bij je arm en naar binnentrekken wordt niet echt beschouwd als hardhandig.

Wees verstandig, maak van een mug geen olifant, je zult je eigen aan nog veel meer regels moeten gaan houden, laat dit een les zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neen, 'wettelijk' gezien mag je leerkracht je in dit geval 'niet' hardhandig terugtrekken, ook al ben jij in een 'verboden' zone. MAAR: er staat ook dat er 'géén' duidelijke regels zijn rond 'aanraking' van leerlingen. Daarvoor verwijs ik je naar je 'schoolreglement.'

Volgens de 'Nederlandse' wetgeving is het 'énkel' toegestaan om 'geweld' te gebruiken tegen leerlingen bij 'noodweer of noodweerexces' - dat betekent: uit een 'onbedwingbare' zelfverdediging.

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens wordt er ook vermeldt dat leerkrachten of docenten altijd voor de 'mondelinge' aanpak moeten gaan als 'pedagogische' handeling. Fysiek contact mag nooit een pedagogische straf zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee het mag niet, ik zelf vindt het vervelend als mensen mij aanraken.. als ze komen kijken bij mijn werk en mn schouder vasthouden trek ik hem naar voor en laten ze hem gelijk los en zeggen sorry.. geef dit aan bij de docent, bij mij houden ze er nu rekening mee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat als je weet dat die docent jou niet mocht aanraken? Ga je dan die docent zwartmaken, terwijl je in eerste instantie zélf goed fout zat?
Ik dénk dat een docent jou niet mag aanraken, maar de manier waarop je de vraagt stelt, lijkt in eerste instantie van een andere orde te zijn, dan waar het werkelijk omgaat.

Als je fatsoen hebt, heb je ervan geleert en laat je het zo.
Je zat fout en dat wist je ook. Je werd er op aangesproken, en terecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangezien je van mening bent dat een leraar jou niet mag aanraken was dit dan niet een soort uitlokking? Als ik toch door die deur ga raakt hij mij aan en kan ik hem aangeven? Dat vind ik een hele slechte eigenschap.
Jij was op de hoogte dat die uitgang alleen voor leraren is, dan hoor jij door de leerlingenuitgang te gaan. Het is normaal dat als iemand iets fout doet dat daar iets van gezegd mag worden, het is niet normaal dat leerlingen zich er niets van aantrekken en het toch doen. Dan is de volgende stap dat hij je best bij je arm mag pakken om jou terug te trekken. Hij was niet met jou alleen in 1 ruimte, raakte jou niet op sexueel getinte plekken aan, zoende jou niet, betastte je billen, borsten of tussen je benen niet, kortom....geen reden hem ergens van te bedenken behalve dat hij jou corrigeerde op je fout!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing