Kun je een kind aanleren om lesstof toe te passen op toetsmomenten?
Een leerling van 15 met een bovengemiddelde intelligentie heeft Gilles de la Tourette en PDD NOS. Hij heeft de kennis van de lesstof, begrijpt de lesstof , maar weet nooit hoger dan een 5 of 6 te scoren op toetsmomenten. "Hij weet het geleerde niet toe te passen" heb ik diverse malen gehoord. Is het toepassen van kennis/geleerd huiswerk aan te leren met een goede begeleiding? Helaas spreken de docenten elkaar tegen, waarbij ik meestal hoor dat het niet kan. Maar daar kan ik me niet zomaar bij neerleggen.
Toegevoegd na 6 dagen:
Zou het kunnen dat het bij deze jongen gaat om een kind met een disharmonisch intelligentieprofiel? Is er iemand die daar meer over kan vertellen? Deze kinderen zijn volgens mij vaak sterk in taal/denken, maar zwak in visueel ruimtelijk inzicht en in uitvoering. De kennis zit er wel in maar komt er dus niet uit bij toetsen. Zo zou ik me dat voorstellen. Als dit het geval is zou de begeleiding zich daar dan op kunnen richten en op welke manier? Ik hoop dat er nog enkele aanvullingen komen op de gegeven antwoorden, want ben wel wat verder gekomen, maar ben er nog niet helemaal uit.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.