Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe spreek je het woord wrijven uit?

Ik spreek het uit als vrijven....Maar ik geloof dat veel mensen het uitspreken, zoals je het schrijft.
Dit is ook met het woord wraak. Dan zeg je vraak. Of zit ik daar ook helemaal naast?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het mag beide. Dit stukje verklaart de verandering een beetje in uitspreken van de Nederlandse taal . Wij verzachten graag woorden zo spreken we de z vaak uit als s en werd wrijven, vrijven . Al wordt ook wrijven nog steeds vaak gebruikt.

De Hollandse Taal haat alle hardigheid: en daarom soekt sij alle harde Letteren, of te versagten: of sagter Letteren te gebruiken, gelijk uit de volgende staaltjes oopenbaar is. De oude pleegen te schrijven, Wreeken, Wrijven, Wringen, Wrak, Wroegen. Nu: Vreeken, Vrijven, Vringen, Vrak, Vroegen’ Voor deze klankontwikkeling, die in het schrift zelden tot uiting komt, hebben we hier een onwraakbaar getuigenis. Eigenaardig is de latere differentiatie tussen de volkswoorden als wringen en wrijven, die in Holland nog zonder uitzondering met vr gehoord worden, en de meer litteraire woorden als wreken en wroeging, die door invloed van het schrift veelal weer met wr gezegd worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Wreiven...., zal 't zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Net zoals je het woord wijven uitspreekt, met een duidelijke W als beginletter, doe je dat ook met Wrijven. Dat is tenminste zoals ik het heb geleerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even een iets ander antwoord dan dat ik al schreef.
Wraak met de w kan. Maar met de V wordt gezien als de uitspraak die wordt weergegeven in uitspraakwoordenboeken.

Zie link:

http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/wraak-vraak-of-wraak
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zelf spreek het uit als 'vrijven'

Spreek het anders eens uit en let erop hoe je het zegt.

Toegevoegd na 1 minuut:
oeps zie net pas dat je het al uitgesproken hebt.

meeste mensen spreken het naar wat ik hoor als vrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vrɛivə(n)

Woorden die met wr beginnen spreek je uit met een stemhebbende v.

In het Nederlands klinkt een v meestal hetzelfde als een f: tussen je lippen door blazen zonder je stembanden te gebruiken. De stemhebbende v is hetzelfde maar dan wel met trillende stemband. Het klinkt voor nederlanders als iets dat tussen een w en een f in zit. Mocht je toevallig goed zijn in Engelse uitspraak: vergelijk riffle met rival.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je 'wrijven' met een "v" zou uitspraken dan zouden bijvoorbeeld de woorden 'vrouwen', 'vrienden' en 'vroeger' ook geschreven worden met een w (wrouwen, wrienden en wroeger).
En omdat dit niet het geval is, lijkt mij logisch dat je wrijven uitspreekt met een "w".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing