Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik wil graag later als baan iets gaan doen met werken voor het milieu of een organisatie o.i.d. Wat is voor mij een geschikte hbo opleiding?

Ik ben erg idealistisch ingesteld en wil daar later ook graag iets mee doen in mijn beroep. Nou moet ik komend jaar een studie gaan kiezen en vind het erg lastig wat. Ik ben erg geïnteresseerd in het verbeteren van het milieu en mensen te stimuleren om andere/betere keuzes te maken voor het milieu. Dit kan varieren van werken bij wakker dier of een dergelijke organisatie of in het regenwoud mensen te stoppen et bomen kappen als ik het milieu maar kan helpen. Ook iets doen met fair trade lijkt me erg leuk, maar daar heb ik al een studie bij gevonden: tropische landbouw. Eigenlijk lijkt het me alleen veel leuker om iets te doen voor het milieu door bijvoorbeeld mensen te stimuleren minder vlees te eten enzo (ben zelf ook vegetarier).

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met hbo opleidingen.

PS: mijn profiel is economie en maatschappij en ik heb de vakken:
-Nederlands
-Engels
-Maatschappijleer
-Godsdienst
-Frans
-Economie
-Management en organisatie
-Geschiedenis

Toegevoegd na 4 minuten:
PPS: ik weet het niet zeker, maar kan je met hbo journalistiek soms ook iets met mijn idealen. Ik bedoel dan zou je toch bewijs van spreken er over kunnen schrijven (over het milieu e.d.)

Toegevoegd na 15 minuten:
Oja, ik heb ook nog wiskunde a als vak.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
968

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik ben eens op een open dag geweest van Larenstein, nou als ik jonger was....dan wist ik het wel, wat een bevlogen opleiding. Met allerlei aspecten die jij zoeky. Dus misschien leuk hun site eens te bekijken
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zit niet op Larenstein, ik werk al jaren in de zorg, maar 2 kennissen van mij overwogen een versnelde studie te doen, als ommezwaai. Beiden 50+, ik ben 50-. Puur uit interesse ging ik mee en was zeer onder de indruk. Veel van jouw idealen zijn de mijne. Het lijkt me dat je van binnen uit, vanuit het vak ook veel, op een andere manier kunt veranderen.Je maakt mensen niet alleen bewust, maar je kijkt ook naar duurzame mogelijkheden bijv.
Wat me opviel was de sfeer. Een heel fijne sfeer waarin problemen er zijn om opgelost te worden. Hoe kunnen we jouw wens om zetten in realiteit. En zooooooo veel leuke mogelijkheden. Rentmeester: dan beheer je een gebied (op jouw manier?), tropische landbouw: jij kunt je voor duurzaamheid beijveren, etc. Het was wel hard werken, vaak ook in groepsverband, maar dat schept ook een band en je trekt. mbv docenten, elkaar er door heen.
En je kunt stage lopen op allerlei gebieden. Het heeft me serieus doen twijfelen ook daar te gaan studeren, uiteindelijk niet gedaan (op latere leeftijd is het immers veeel duurder) Verder, maar daar zit je vast niet op te wachten, zou je ook eerst de mbo versie kunnen doen. Waarom? omdat je dan heel veel praktijk krijgt, klonk ook erg leuk. Van omgaan met machines tot bomensnoeiles (klimgordel!)
Je verliest dan een jaar, maar je wordt wel iemand van de praktijk, die weet waar ie het over heeft. Meteen doorstromen naar HBO en je bent giga allround. Dat is wat ik zou doen als ik nu mijn Havo had gehaald ipv 34 jaar geleden:-) Heel verhaal geworden, maar ik zou zeggen: ga eens naar de open dag. Die is op zich al heel leuk!
Succes!

Andere antwoorden (2)

Er zijn studies milieukunde. Misshien dat dat iets is voor je?

Toegevoegd na 3 minuten:
Een studie journalistiek is wel veel breder. je kunt daar niet continue bezig zijn met je doel "Milieu".

Als je dan toch bij wakker dier of iets dergelijks wilt werken, dan zou je misschien beter een studie communicatie kunnen doen.
Of nog beter: milieukunde en daarachter aan een communicatiediploma halen, dan heb je en de enorme kennis en de kunde om dit op heldere manier te kunnen verwoorden.

Toegevoegd na 14 minuten:
Ben niet zo op de hoogte welke afkortingen voor welk profiel zijn. Maar hier de link naar de toelatingseisen voor milieukunde op de Saxion hogeschool:

http://saxion.nl/mk/voltijd/deventer/toelating1011
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dan moet je wat anders zoeken.
Probeer communicatie of rechten, dan kun je als juridisch adviseur aan de slag bij wakker dier ofzo.
In Vlaanderen kan je met jouw interessegebied verschillende studiewegen betreden:

Aangezien je sterke interesse toont voor maatschappijkritische en miliebevorderende onderwerpen, kan ik je de volgende studierichtingen aanbevelen:

Bachelor in het Sociaal Werk (afstudeerrichting: Sociaal-Cultureel Werk) -> studierichting bij uitstek voor bewegingswerkers met engagement);

Master in de Sociologie;

Master in de Politieke Wetenschappen.

Hoe dan ook raad ik je de studie Sociaal Werk aan als basis. Daarna kan je nog steeds gaan voor een Master.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding