Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je na je propedeuse een andere studie doen?

Stel je voor je haalt je propedeuse bouwkunde. Kun je dan een ander studie kiezen wat niet met bouwkunde te maken heeft?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Dat kan altijd en afhankelijk van de studie kan dit tegenwoordig wel financiele consequenties hebben voor je studiefinanciering. Het kan dan zijn dat je in je laatste jaar geen studiefinanciering krijgt.

Als je een andere universitaire studie wilt volgen start je weer in het propedeuse jaar. Of je wordt toegelaten op de andere opleiding heeft vooral te maken met je vooropleiding,
maar omdat je al aan de universiteit was toegelaten zal dat bijna nooit een belemmering zijn.

Ook moet er wel plaats zijn op de nieuwe opleiding. Voor geneeskunde is de numerus fixus dacht ik door Plasterk afgeschaft, maar universiteiten hebben natuurlijk nog steeds een inschrijving en mogelijk ook loting omdat ze niet alle studenten kunnen plaatsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dit kan ja. Je hebt alleen niks aan je P. Behalve dat je de kennis hebt en het goed staat op je cv.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker weten, je P is min of meer een toegangsbewijs tot alle mogelijke HBO-opleidingen, al is je vooropleiding dat ook. Bovendien kan je dan bij een aantal opleidingen ook nog eens in het tweede jaar beginnen, als ik het me niet vergis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger was propaedeuse een afsluitend examen van het 1e of van 1e en 2e jaar van de Universiteit. Ik begrijp dat je nu op het HBO, je eerst jaar ook afsluit met een propaedeuse. Een P aan een HBO geeft in de regel toegang tot de universiteit in dat vak, ook al heb je geen VWO. Bv Propaedeuse HBO recht, geeft toelating tot de universitaire rechtenstudie. Heb je prop HBO bouwkunde dan mag je waarschijnlijk door naar 1e jaar bouwkunde aan de universiteit. Wil je iets anders gaan doen, bv scheikunde, electrotechniek of zo, dan zou ik in elk geval eens gaan praten. Als je HBO iets anders dan bouwkunde wil studeren, heb je waarschijnlijk niet veel mogelijkheden; je kunt gaan praten en kijken of je wat kunt ritselen. Misschien mag je 1e jaars wiskunde in die andere afdeling laten vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing