Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welk taalgebruik moet je hanteren bij het schrijven van lesstof op MBO niveau 2 en 3?

Ik ga lesstof schrijven voor een nieuwe MBO opleiding in Nederland. Ben zelf HBO geschoold en heb geen voorbeeld van lesstof MBO. Waar moet ik rekening mee houden en wat zijn goede tips bij het schrijven van de lesstof?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@baghera haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even een rare vraag, maar: je hebt de opdracht gekregen om lesstof te schrijven, maar je weet niet hoe je het moet aanpakken? Waarom hebben ze jou de opdracht dan gegeven? Is het vanwege je vakinhoudelijke kennis, dan zou ik vragen om iemand met onderwijservaring die jou kan bijstaan. Het schrijven van lesmethodes (want dat bedoel je- lesstof is er, ze willen alleen een goed geordende methode om het de leerlingen aan te bieden) is een vak apart. Daarvoor is ervaring voor de klas eigenlijk een must vind ik.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Je moet het echt niet te saai maken en puzzels ofzo ik zelf heb er nooit van gehouden in een boek. en maak het niet te makkelijk want dan denk je van jezus lijkt de kleuterschool wel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haal bij de bibliotheek studie boeken voor het MBO en kijk daar eens in.

Twijfel je nog erg aan je werk? Laat je werk ook eerst beoordelen door je doelgroep. er zijn vast MBO studenten en docenten die mee willen werken aan een beoordeling. Vraag wat ze er van vinden. Is het duidelijk? Is het saai/onderhoudend enz.. Is de opzet en het doel van het boek duidelijk. Is een begrippenlijst handig? Een korte samenvatting aan het eind van ieder hoofdstuk? enz
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij het schrijven kun je best moeilijke woorden gebruik. Deze moet je dan wel toelichten met bijv. haakjes of achterin. Let wel op dat het in het begin al duidelijk is waar het over gaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij kan je gewoon schrijven zoals je altijd schrijft. Een deel van de MBO'ers kan namelijk best HBO niveau aan, maar komt daar om wat voor reden dan ook niet aan toe. Dat betekent echter niet dat ze het niet begrijpen.
En anders zijn er altijd woordenboeken, leraren of mede leerlingen om bepaalde woorden uit te leggen. Je hoeft niet af te dalen in een soort jip en janneke taal, want ook van MBO studenten kan en mag je wel het een en ander aan kennis verwachten
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf wetenschappelijk onderwijs genoten en geef al jaren ondermeer les aan volwassenen op MBO niveau. Ik geloof niet dat ze ooit moeite hebben gehad met mijn woordkeus of de beschrijving van de lesstof. Ik zou zeggen, gebruik woorden die je tegen je jonge broertje zou gebruiken. Gebruik korte zinnen. Vermijd zoveel mogelijk moeilijke woorden. Maak de stof inzichtelijk, met gemakkelijk begrijpbare voorbeeldjes en laat vooral niet merken dat je "HBO geschoold" bent.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding