Helpt dyslexietraining wel bij volwassenen?
Zelf heb ik een behoorlijke vorm van dyslexie waarbij het grootste probleem zit in de spelling en het hardop lezen (in het hoofd lezen gaat wel, alleen beeld om zetten naar klank gaat weer niet). Nou sprak ik op een verjaardag laatst iemand die haar eigen 'bedrijf' had in het geven van dyslexietraining aan volwassenen, en die beweerde dat het voor mij zou kunnen helpen de dyslexie onder controle te krijgen en beter te gaan spellen.
Maar ik vroeg mij af of dit wel zin heeft? Ben in mijn schooltijd, zowel basisschool als middelbare school, als vervolg onderwijs, doodgegooid met dyslexiebegeleiding, dus je zou denken dat het zover het op leren aan komt (uit je hoofd leren van regeltjes en vaak gebruikte woorden) er wel in zit nu, en dat de rest toch niet onthouden wordt. Waarom zou deze vrouw mij wel kunnen leren onthouden en laten inzien hoe spelling werkt, als tig duizend andere mensen dit al 22 jaar lang proberen en er niet in slaagde? (oké, iets minder natuurlijk, want ben nu 22 en je leert niet aan het begin van je leven schrijven...).
Ben ik niet simpel weg te oud om dit nog te leren?
Weet iemand hoe dit dan kan, als het wel mogelijk is, dat ik dat nog kan leren? Want het kost goud geld, en als het geen zin heeft vind ik dat beetje zonde, maar zou ook fijn vinden om beter te leren spellen...
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.