Hoe wordt het leven op aarde tegenwoordig verklaard tijdens biologieles op een christelijke school?
Ik heb op een christelijke middelbare school gezeten en weet nog dat in de eerste 2 jaren, als het ging over het ontstaan/ontwikkelen van leven op aarde, alleen werd gesproken over 'het scheppingsverhaal' in de christelijke context (dus god die 6 dagen aan het zwoegen is geweest en alles heeft gemaakt wat we vandaag de dag nog steeds om ons heen zien).
Wel vertelde de zelfde man dat de pimpelmees familie was van de koolmees en dat alle katachtigen tot dezelfde familie behoorden enz. Dat vond ik lastig te rijmen want dat zijn impliciete verwijzingen naar het feit dat het leven op aarde zich heeft ontwikkeld door middel van evolutie door het overleven van mutaties die het best zijn aangepast aan de omstandigheden.
Daarom vroeg ik me een paar dingen af over hoe biologieles tegenwoordig op scholen plaatsvindt:
- Wordt de evolutietheorie op christelijke scholen onderwezen?
- Is het scheppingsverhaal ook onderdeel van de biologieles of alleen van de godsdienstles?
- Is er nog verschil tussen de 'mainstream' christelijke scholen (katholieken en gematigde protestanten), de zeer strenge (reformatorische) scholen of bijvoorbeeld islamitische scholen?
Ik hoop dat er mensen zijn die zelf op school zitten of kinderen hebben in deze leeftijdscategorie die kunnen uitleggen hoe dit momenteel werkt.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.