Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe wordt het leven op aarde tegenwoordig verklaard tijdens biologieles op een christelijke school?

Ik heb op een christelijke middelbare school gezeten en weet nog dat in de eerste 2 jaren, als het ging over het ontstaan/ontwikkelen van leven op aarde, alleen werd gesproken over 'het scheppingsverhaal' in de christelijke context (dus god die 6 dagen aan het zwoegen is geweest en alles heeft gemaakt wat we vandaag de dag nog steeds om ons heen zien).

Wel vertelde de zelfde man dat de pimpelmees familie was van de koolmees en dat alle katachtigen tot dezelfde familie behoorden enz. Dat vond ik lastig te rijmen want dat zijn impliciete verwijzingen naar het feit dat het leven op aarde zich heeft ontwikkeld door middel van evolutie door het overleven van mutaties die het best zijn aangepast aan de omstandigheden.

Daarom vroeg ik me een paar dingen af over hoe biologieles tegenwoordig op scholen plaatsvindt:
- Wordt de evolutietheorie op christelijke scholen onderwezen?
- Is het scheppingsverhaal ook onderdeel van de biologieles of alleen van de godsdienstles?
- Is er nog verschil tussen de 'mainstream' christelijke scholen (katholieken en gematigde protestanten), de zeer strenge (reformatorische) scholen of bijvoorbeeld islamitische scholen?

Ik hoop dat er mensen zijn die zelf op school zitten of kinderen hebben in deze leeftijdscategorie die kunnen uitleggen hoe dit momenteel werkt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Er is in ieder geval verschil tussen verschillende smaken christelijke scholen. Op katholieke scholen is het in ieder geval heel gebruikelijk om in de biologieles gewoon biologie te geven, compleet met een goed beeld van de evolutietheorie, en in de levensbeschouwingles (het heet vaak niet eens meer 'godsdienst' of 'catechese') het scheppingsverhaal te behandelen.

Voor zover ik weet is dat ook ongeveer zo op de gematigd protestantse scholen en zijn het vooral de reformatorischen e.d. die proberen het scheppingsverhaal naar de voorgrond te duwen.

Wel wordt de evolutietheorie op iedere school (die zich aan de regels houdt) onderwezen. Het hoort gewoon bij het curriculum. Maar er zullen ongetwijfeld nog scholen zijn waar alleen het absolute minimum wordt gedaan, en de lessen ook nog in een sfeer worden gegeven van 'dat is wat een paar ongelovigen geloven, raar hè'.

Uit vragen hier op GV blijkt bijvoorbeeld al dat nog steeds veel mensen een héél raar beeld hebben van de evolutietheorie, alsof die inhoudt dat er ergens een groep apen zat waarvan enkele individuen Pokémon-stijl ineens 'evolueerden' tot hun volgende vorm 'mens'. Daar is het onderwijs toch duidelijk tekortgeschoten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Pokemon! yay!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep, ik zat op een christelijke school (protestants) en kreeg gewoon (voor mij dan gewoon) biologie volgens de evolutieleer.
Maar ik weet een gereformeerde school waar alle lesstof volgens de juiste leer is - volgens hun visie dan. Ook de biologie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor de info; gelukkig maar dat het dus redelijk lijkt mee te vallen. na de basisschool waar onze kids nu zitten zal het dus alleen maar mee gaan vallen begrijp ik uit je verhaal :) er zijn niet veel antwoorden, maar dit is wel de beste

Andere antwoorden (1)

Als je je kind naar een christelijke middelbare school stuurt, is het een school met een christelijke grondslag en dus staan ze achter het scheppingsverhaal. In hoeverre dit tot uiting komt in de lessen is vaak wel sterk afhankelijk van de leerkracht. Die staan allemaal achter de christelijke grondslag, maar zijn zelf lang niet allemaal "christelijk".Natuurlijk wordt hier bij godsdienst les over gegeven (ik neem aan dat een godsdienstleraar op een christelijke school zelf gelooft wat hij onderwijst), maar niet elke biologieleraar gelooft zelf in het scheppingsverhaal en zal dus zijn/ haar eigen mening van invloed laten zijn. Ik denk dat je er als christen (en dat ben ik) niet omheen kunt dat mensen, dieren en planten zich aanpassen aan de tijd en leefomgeving. Dit hoeft echter niet haaks te staan op het scheppingsverhaal. Verder is de leerlingpopulatie ook van invloed. Zitten er voornamelijk kinderen die een christelijke achtergrond hebben en thuis daar ook mee opgevoed worden, of zitten er voornamelijk kinderen die het geloof thuis niet meekrijgen?!
dat is ook de reden dat er op een speciale school (bijv. een gereformeerde of reformatorische) meer wordt vastgehouden aan de christelijke leer. hier zitten nl alleen leerlingen en leerkrachten van die gezindte.
wij staan nu op het punt om uit te gaan kijken naar vervolgonderwijs voor onze oudste, dus kijken nu volop rond en vragen de mening van verschillende ouders van kinderen op verschillende scholen. nu merken we dus ook dat er idd veel verschil in zit.
over islamitische scholen kan ik je niks zeggen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook een godsdienstleraar op een gematigd christelijke school geeft onderwijs over meer dan alleen het christendom, minstens de wereldreligies jodendom, christendom, islam, boeddhisme en hindoeïsme komen over het algemeen aan bod. Gelooft die godsdienstleraar daar dan allemaal in?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een school met een CHRISTELIJKE achtergrond neemt alleen leerkrachten aan die instemmen met de christelijke leer. dat wil niet zeggen dat alle leerkrachten zelf een christelijke instelling hebben, maar de meeste godsdienstleraren die les geven op een pc school zijn in de praktijk zelf wel christen. dat wil ook niet zeggen dat er op een christelijke school niks wordt verteld over andere "soorten"geloof, maar het uitgangspunt is de christelijke leer. als je hier problemen mee hebt, dan moet je je kind een openbare school laten gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie heeft het over problemen? Ik ga in op je opmerking "ik neem aan dat een godsdienstleraar op een christelijke school zelf gelooft wat hij onderwijst". Over het algemeen zal een godsdienstleraar op een christelijke school niet alleen de christelijke leer onderwijzen, maar ook lesgeven over andere religies. Ik neem aan dat hij daar niet allemaal in gelooft. Waarmee je aanname dus niet klopt.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing