Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe kan ik mijn dochter een positieve boost geven

mijn dochter zit in de eindexamens en ziet het donker in
haar praktijk is mislukt zegt ze en wil het er bij neer gooien
wat nu? hoe kan ik die positiever krijgen zodat ze er in gelooft dat ze het behaald als nog

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
928

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

je moet haar vragen gaan stellen waardoor ze er zelf over na gaat denken totdat ze geen antwoord meer weet om niet haar best te doen. en opmerkingen. je moet vragen waarom ze het niet meer gelooft, als je niet speelt kun je ook niet winnen, waarom zou je het niet doen want je kans is nooit verlopen geweest, nu is hij er nog grijp hem gewoon, achter wolken schijnt de zon, je hebt geen rede om te stoppen want een slechte start beïnvloed het einde niet, je moet het gewoon proberen als het niet lukt ben je toch nog trots op jezelf dat je het geprobeerd hebt, waarom zou je het niet kunnen, en dat soort dingen je kan het makkelijk 'winnen' want er is ook helemaal geen rede om op te geven, want dat wat jij zegt klopt altijd want het begin hoeft de rest tog niet te beïnvloeden? ;)

veel succes en ik hoop dat je haar motiveert. ;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga wat leuks doen samen, even niet over het eindexamen praten en proberen er niet aan te denken.
Daarna samen kijken waar voor haar de problemen liggen en haar moed inpraten, veel meer kan je niet doen.
Ik leef met je mee heb hier ook 2 eindexamen kandidaten die met de dag stiller worden en ik steeds zenuwachtiger......:)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt even googlen op 'oplossingsgerichte therapie' (niet schrikken van het woord therapie) of competentie vergrotende methodiek. Beiden zijn een kunst apart, maar het principe is dat je vooral richt op wat goed gaat waardoor de ander (je dochter dus) ook meer in zichzelf gaat geloven. Vooral vragen naar wat er wel goed gaat, wat zij denkt dat ze nodig heeft om het wél te halen, negatieve situaties proberen om te draaien naar iets positiefs ( welke opdrachten gingen er wel goed? Hoe kwam het dat die wel goed gingen? Kun je dat gebruiken voor volgende examens?) veel complimenten geven, afleiden van denken over 'wat als het niet lukt' naar 'wat als het wel lukt'?
Succes! Het lijkt me lastig om je dochter zo te zien... Kan me voorstellen dat je op zoek bent naar wat invloed op de situatie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@nelly3 ben ik met je eens! Daarnaast kun je een negatief aspect ook positief brengen. Ze staat er nu slecht voor dus ze heeft niks te verliezen.

Of misschien is ze onzeker over zichzelf door de spanning en onderschat ze haar eigen kwaliteiten en prestaties (ik weet niet hoe ze er precies voorstond voor de examens).

Maar bovenal wil ze gewoon even horen dat je van haar houdt, ongeacht hoe ze het doet op school.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding