Waarom werken getallen op de basisschool anders dan op de middelbare school?
Toen ik in de brugklas terecht kwam en wiskundeles kreeg verbaasde het me dat bijna alles dat ik op de basisschool over getallen had geleerd niet meer scheen te kloppen. Bij vermenigvuldigen gebruik je geen 'X' meer, maar een '.', 7 gedeeld door 4 is opeens wel mogelijk en je rekent niet meer van links naar rechts maar op een volgorde die uit gaat vaan haakjes en allerlei schema's die bepalen in welke volgorde je moet rekenen.
Het zijn maar een paar voorbeelden. Eigenlijk alle kennis die ik op de basisschool over getallen had opgedaan kon de prullenbak in Ik raakte in ieder geval in de war van al deze veranderingen, en ik vraag me af waar ze voor nodig zijn.
Waarom programmeren we kinderen in het onderwijs eerst om op een bepaalde manier naar getallen en andere wiskundige symbolen te kijken, en leren we ze later ze het allemaal fout geleerd hadden. Waarom leren kinderen het op de basisschool niet meteen goed? Is deze keuze didactische keuze eigenlijk wel bewust gemaakt of werken de mensen die verantwoordelijk zijn reken- en wiskundeonderwijs op basisscholen en middelbare scholen knullig langs elkaar heen?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.