Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Op welke manier zou ik veel informatie in mijn hoofd kunnen stampen?

Ik heb een geschiedenis examen dat gaat van de prehistorie tot de tijd van de nederlandse opstand, heeft iemand een idee hoe ik dit op een effectieve manier kan leren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pas de teksten van je favoriete liedjes aan met jouw informatie! kan heel goed werken ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor de vele reacties, aangezien ik niet heel erg ruim van tevoren was begonnen vervielen veel van jullie tips. Maar ik ga dit zeker onthouden voor volgende keer!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als het heel veel is deed ik het volgende:

Je hebt namelijk een korte termijn en lange termijn geheugen.

Eerst korte termijn geheugen:

Alles heeeeel snel doornemen, blader blader lees ff snel door blader blader, zodat je heel vluchtig een idee hebt waar het over gaat.

Dan de index (hoofdstukken en paragrafen) bekijken om een indruk te krijgen waar alles over hoort te gaan.

Dan weer eens heel snel alles doorlezen met het idee dat als je straks de hoofdstukken en paragrafen doorneemt, je een beetje kan vertellen waar het gaat.
Niet te langzaam, want dat ga je later doen.

Weer de index bekijken en de volgorde van de index uit je hoofd proberen te leren zodat je de tijdlijn een beetje door krijgt.

Als je namelijk het overzicht van een boek in je geheugen hebt, kan je alle informatie die je leert ook gelijk plaatsen en beter onthouden.

Vervolgens ga je op een vlotte manier het boek doorlezen en jaartallen opschrijven die je tegenkomt, zonder gebeurtenissen. Als je klaar bent bekijk je de jaartallen en vul je je in bij welke jaartallen welke gebeurtenis erbij hoort. (Beeld die gebeurtenis ook in als een filmpje)

De gebeurtenissen die je niet goed weet ga je wat meer aandacht aan besteden bij de volgende leesronde.

Houd de tijdlijn in de gaten en lees de moeilijke gedeeltes nog eens goed door.

Als je nu de index doorneemt, kan je al een beetje inbeelden wat voor verhaal erbij hoort en welke jaartallen.

let erop dat bij geschiedenis er ook vragen zijn die niet direct op een jaartal slaat, maar op een gevolg van iets, of tussen twee gebeurtenissen in.

Het is maar een opzetje. Hoe vaker je dit herhaalt hoe beter het in je lange termijn geheugen blijft zitten.

Voor de toets begint alles nog eens een paar keer doornemen, en voor je in de klas zit nog even heel snel alles vluchtig doorbladeren en in je hoofd het verhaaltje voorstellen / zien.

Ben benieuwd wat je cijfer wordt :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goede reactie! +

Andere antwoorden (8)

Je moet de stof steeds maar herhalen. Elke dag een paar keer tot aan de dag van het examen. Dan wordt de stof a.h.w. vastgezet in je geheugen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moet ik dan telkens alle hoofdstukken weer gaan lezen?
Maak een stappenplan, bv: Maandag: 6.1 leren + 6.2 lezen Dinsdag 6.1 Herhalen 6.2 leren 6.3 lezen. Enz. Als je het moeilijk vind om het met alleen lezen te leren. Typ op schrijf dan een samenvatting. Als je het op de computer maakt kun je er ook plaatjes bij doen enzo. Ik heb ook ergens gelezen dat leren met klassieke muziek erg fijn is. Ik weet niet of het helpt maar je kan het proberen. En mocht je erg bijgelovig zijn dan kun je altijd je leerboeken onder je kussen leggen! Succes met je examen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mindmappen is misschien iets voor jou! Dit is een techniek om veel info te onthouden. Zie Wikipedia Mindmap.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
precies. werkt super!+
Ten eerste, nooit uitstellen... Want van uitstel komt afstel. Leer in kleine paragraafjes... Zo neem je het sneller in je op. En gouden tip, begin er nooit aan wanneer je vermoeid bent want dat word 30 keer niks... Dan kun je beter vroeger gaan slapen en eerder opstaan om te gaan leren... Zo begin je met een fris geheugen en leer 70% keer sneller..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fiks leren kort voordat je slapen gaat. In de slaap gaat het onderbewuste aan de slag met het ordenen van de overdag opgedane informatie. Wat nog vers in het brein zit, wordt dan netjes en logisch in het geheugen gezet.
Het werkt.
En is de oorsprong van het idee 'leerboek onder hoofdkussen leggen'.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jezelf voorlezen en opnemen op bijvoorbeeld een cd/cassette. Daarna alle lichten uit doen (zodat je niet afgeleid wordt) en je eigen stem weer afluisteren. Je kunt je dan goed concentreren en je gaat onbewust al terug in je eigen hoofd wat je de vorige keer ook alweer hebt gezegd. Het is ook goed dat je het ziet (visueel) en hoort (auditief).
Natuurlijk leert iedereen weer op een andere manier.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk is dit heel erg, het onderwijs systeem faalt, informatie wordt geen kennis. Je stampt het er in en je braakt het op het juiste moment uit.

Waarom onthoud je het niet? Waarschijnlijk omdat het je niet boeit.

Is er iets wat het interessant zou kunnen maken?

Tijdens mijn studie heb ik een hele grote mindmap gemaakt van de onderdelen die ik moest leren.

Tijdens het mindmappen kreeg veel informatie de kans om te transformeren naar kennis.

Voor Informatie hebben we google, dus zorg ervoor dat je er iets mee krijgt;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mindmappen, werkt als een tiet. Zie bijgaand artikel:

http://www.gertjanschop.com/effectiviteit/mindmapping.html
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding