Wat is de (blijvende) impact van christelijk onderwijs op kinderhersenen?
Onze kinderen zitten op een christelijke school (geen keuze voor een andere school vanwege de bible belt). Op zich is het onderwijs ook wel ok, maar het godsdienstonderwijs is erg dubieus. Bij de kleuters begonnen ze al direct met Genesis (met afstand het gruwelijkste en meest onverdraagzame deel van de bijbel). Ze behandelen nu in groep 3 (!) het verhaal van Lot.
Lot ontvangt 2 mannen (engelen) in zijn huis. Als mannen uit Sodom langskomen en naar hen, om seks mee te hebben, biedt hij hen zijn dochters aan. God vindt dat wat er in Sodom gebeurt niet goed en wil de mensen straffen voor hun gedrag. Dmv volkerenmoord moordt hij de hele stad. De engelen helpen Lot en zeggen hem om met zijn gezin te vluchten en niet om te kijken. Zijn vrouw is nieuwsgierig en kijkt tijdens de genocide om naar de stad en verandert daarom in een zoutpilaar. Later, Lot woont met zijn dochters in een grot, voeren ze hun vader dronken, verleiden hem met het doel om zwanger te worden. Dat lukt ook nog en ze krijgen 2 zoons.
Wat moeten kinderen (6 jr) nu met een dergelijk verhaal? Ik vind het een afschuwelijk verhaal. Of kunnen ze uiteindelijk zelf bepalen dat dit inderdaad een vreselijk verhaal is over een geweldadige, misdadige god? En dat dit niet echt gebeurd is?
Mijn vraag is dus eigenlijk: kan ik dit wereldbeeld wat zich nu in hun hersenen vormt nog herstellen of richt het onherstelbare schade aan? Is ooit onderzocht wat de schadelijke effecten kunnen zijn op langere termijn?
God is liefde en dat is de basis van de Bijbel. De mensen hebben er zelf een zooitje van gemaakt. Ik hoop dat je kinderen voor de rest van hun leven onthouden dat er een God is die van hun houd.
Er worden idd veel wreedheden beschreven maar de basis is liefde.
Ik ben het met je eens dat ze beter een ander verhaal voor je kinderen konden nemen. Misschien dat jou gedachten ook wat milder zouden zijn.
dan ben je vrij gauw uitgepraat vrees ik. en dit verhaal was al in groep 3, vanwege het feit dat het voorin de bijbel staat. het nieuwe testament komt pas vanaf groep 5 aan de orde dus werken ze eerst het oude testament af. ze zouden wel proberen wat minder aandacht te schenken aan de dood, maar ze leek het niet echt te begrijpen waarom ik er eigenlijk wel problemen mee had.
lolletje moet kunnen ..
Nu heb ik ook op een christelijke basisschool gezeten, maar daar ging het er toch echt heel ander aan toe.
Dit klinkt toch echt wel wat extremistischer.
Het is ook de kern en de introductie van 'The God-delusion" van Roichard Dawkins - verplichte kost voor twijfelende gelovigen. (Nouja, eigenlijk voor ALLE gelovigen).
Ik bedoelde dat ik vroeger niet de kans kreeg om wel of niet te geloven. Omdat me niet werd uitgelegd wat 'geloven' is en dat het Christendom een 'geloof' is. Misschien was ik toen nog te jong om het aan mij uit te kunnen leggen, maar ga me dan ook niet het verhaal van God vertellen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.