Hoe is de nadruk op taal en rekenen in ons onderwijssysteem ontstaan?
Op de basisschool staat taal en rekenen centraal. Hoe is dit ooit ontstaan?
Waarom leren we onze kinderen niet om wereldwijs te worden, in plaats van taal en rekenen?
Ik zit zelf op een Academische Lerarenopleiding en ben de laatste tijd steeds meer over deze onderwerpen aan het nadenken. Ik zit in een organisatie waarbij we het gehele onderwijs gaan veranderen binnen enkele jaren. Zodoende deze vraag, waar ik het antwoord niet op weet.
Toegevoegd na 38 minuten:
Om wat meer duidelijkheid te scheppen: een nadruk leggen betekent niet dat de rest buitengesloten wordt. Er wordt door de Cito alleen gekeken naar Taal, Rekenen en Studievaardigheden. Scholen kunnen er zelfs voor kiezen om Aardrijkskunde, Geschiedenis en Natuur weg te laten uit het toets aanbod.
Maar om nou te stellen, dat onze kids niets geleerd wordt aan wereldwijsheid vind ik iets te ver gaan.
Maar ik zie net, dat je je vraag had genuanceerd :-)
Daar gelden andere behoeften voor leren bij kinderen dan op het VO. Op het VO behoort WEL veel meer nadruk op andere vakken dan rekenen en taal te komen.
Zie verder mijn antwoord op deze vraag. Simpel: In volgorde zaken leren....pas als je een "fundering" hebt kun je verder bouwen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.