Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan iemand mij uitleggen waarom een MBO student minder studiefinanciering ontvangt dan een HBO student?

Een MBO student heeft over het algemeen veel kosten om deze studie te kunnen doen. Hogere kosten dan een HBO-er.

Toegevoegd na 10 minuten:
Mijn zoon doet een opleiding tot meubelmaker en is minimaal € 1200, -- kwijt aan studiekosten excl. collegegeld. Waarbij werkstukken voor voor eigenrekening zijn als ook vervanging van gereedschap. Mijn dochter een HBO International Management en heeft hooguit € 600,-- aan studiekosten. Mijn zoon krijgt zeker € 150 p/m minder. Ik vind het raar dat er niet gekeken wordt naar de werkelijke kosten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Als ik mijzelf als mbo-er vergelijk met mijn broer die hbo doet, merk ik dat hij op het hbo meer kosten heeft. duurdere boeken e.d. hij had een laptop nodig, terwijl ik gewoon een schriftje gebruik.

Toegevoegd na 10 uur:
Het is natuurlijk ook wel een verschil wat voor opleiding je doet, maar gemiddeld kost een hbo opleiding meer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, ik merk het ook. De basisbeurs is zo'n 20 euro minder. Maar de aanvullende beurs is wel meer voor een MBO opleiding. Maar eerlijk gezegd denk ik dat een MBO'er minder basisbeurs heeft, qua boeken en leermiddelen. Tenminste voor mijn opleiding nu (MBO) zijn leermiddelen goedkoper dan voor mijn toekomstige HBO studie.

Toegevoegd na 43 seconden:
Ik bedoel: Dat een mbo'er minder basisbeurs NODIG heeft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de maatschappij op ten duur veel minder verdient aan een MBO-student dan aan een HBO-student.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de verdeling is gebaseerd op een koud kostenplaatje:
Een MBO student levert de maatschappij doorgaans minder op dan een HBO student. Dus als er niet genoeg geld is om iedereen genoeg te geven dan krijgen degene met de laagste winstverwachting minder. Het gaat hetzelfde met dure operaties die schaars te krijgen zijn. Is je levensverwachting na de operatie laag? Dan is de kans groot dat ze dat geld gaan besteden aan een patient die een betere levensverwachting heeft.
Je kan er iets aan doen en een politieke partij oprichten;)
Het zijn tegenwoordig toch zulke roerige tijden in de politiek, je zou er zo door komen ;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel eerst een opvallend kapsel kiezen ;-)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding