Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat gebeurde er op 1789?

Ik ben een beetje aan 't leren voor mijn examen geschiedenis. Nu zie 'k dat er bij de datum 1789 niets staat. wat is er dat jaar gebeurd? waar stond dat jaar symbool voor. Liefst uitgedrukt in een zin of twee.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

-Start van de franse revolutie
- George Washington wordt gekozen tot eerste president van de Verenigde Staten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

George Washington werd verkozen tot de president van de Verenigde Staten en veel meer:
http://nl.wikipedia.org/wiki/1789
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat gebeurde in in 1789: Op 14 juli 1789 bestormde een menigte de Bastille, een gevangenis in Parijs die het symbool was van de absolute monarchie. Dat vormde het begin van de Franse Revolutie: feodale rechten en standenprivileges werden afgeschaft en de rechten van de burger werden vastgelegd.

Toegevoegd na 6 minuten:
Op 28 april 1789 brak op de Grote Oceaan op het Britse schip de Bounty muiterij uit. Dat legendarische verhaal werd door het boek "Muiterij op de Bounty" wereldberoemd.
(Lees meer...)
Amadea
13 jaar geleden
14-07-1789 werd de Bastille bestormd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14 juli 1789 wordt vaak gezien als het symbolische beginpunt van de Franse Revolutie. Hoewel er ten tijde van de bestorming maar zeven gevangenen aanwezig waren in het middeleeuwse fort, werd de verovering van de gevangenis een symbool voor de Revolutie. In Frankrijk is Le quatorze juillet (14 juli) nog steeds een algemene feestdag, formeel bekend als het Fête de la Fédération.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Belgische Revolutie , dat uitmondt in De Verenigde Staten van België

Toegevoegd na 42 minuten:
Eerste Belgische Revolutie 1789 : Verenigde Staten van Nederland-Etats Unis Belge
(niet te verwarren met de Belgische revolutie 1830 )
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn achter-achter-achter-achter-grootmoeder (antje vreeswijk) werd geboren in montfoort

Denk niet dat je hier een vraag over krijgt bij je examen maar voor mij toch wel van levensbelang voor mijn bestaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou,toen kwamen de Fransen in opstand tegen de koning ,Lodewijk XVI en diens matresse ,Marie Antoinette,omdat die de arme bevolking uit hadden gebuit,dus bestormden ze toen de staatsgevangenis de Bastille op 14 juli van dat jaar.
Zo ontstond de Franse revolutie en greep het gewone volk de macht en werden de hoofden van de koning en Maria Antoinette afgehakt door de guillotine,net als van een groot deel van de vetgevreten adel enzo.
Daarna kwam er een parlement datg het volk de macht gaf en werd Frankrijk een repoubliek met Robespierre aan het hoofd van de regering.

Toegevoegd na 2 minuten:
oja,sorry,2 zinnen:
1) Franse volk in opstand:bestormen de Bastille = Franse revolutie op 14 juli 1789
2)Daarna worden de koning en adel onthoofd + komt er een volksregering
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
???waarom die - ?
dit klop t écht wel van die Franse Revolutie,want heb ikzelf bij geschiedenis op school gehad!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tis gewoon een goed antwoord man?
Snap die minnen ook niet:) van mij zoiezo een plusje :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hey,txq!
ja man,ik begreep er niks van: ik heb het gewoon zelf allemaal moeten leren voor geschiedenis dus klopt het antwoord gewoon.
groeten
Dennis :-D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je krijgt waarschijnlijk die minnetjes omdat de Franse revolutie al 4 a 5 keer vernoemd was in bovenstaande antwoorden. Het is dus niets nieuws wat je vertelt.
Van mij wel een plus voor je extra info...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@reistebrein:ok,tnx.
was wel vernoemd in vorige antwoorden maar ik gaf nog ook een uitgebreide verklaring erbij van waarom en wat erna gebeurde.
Nou,dan snap ik die minnetjes niet dus of het zijn er gegeven door dombos
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraagsteller vroeg niet om de details, maar om een zin of twee....

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding