Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

mogen docenten deels beslissen over je leven? Eigenlijk niet toch?

Bijvoorbeeld, mogen ze beslissen of je wel of niet rookt, en zo ja je ouders bellen e.d ( die het toch al wel weten).
En dergelijke dingen?

Mag dat zomaar?

Groetjes

Toegevoegd na 19 minuten:
Roken is gewoon toegestaan, buiten bijvoorbeeld.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Beslissen : nee. Ze mogen je wel leiden en sturen, want het zijn natuurlijk wel mede-opvoeders, en van hen wordt wel enige alertheid verwacht als jij dreigt te ontsporen en probleemgedrag aangepakt dient te worden. Roken hoort daar naar mijn bescheiden mening niet bij (tenzij je dat binnen doet en daarmee regels overtreedt), maar stel dat je drugs zou gebruiken, of geweld zou gebruiken tegen een medeleerling ; dan dient dergelijk gedrag natuurlijk wel gesignaleerd en besproken te worden.

Om aan de veilige kant te blijven, kun je het beste maar proberen je leraren als verlengstuk van je ouders te zien, en als je dingen buiten je ouders wilt houden, hou je ze dus ook het beste buiten school. Of het officieel allemaal mag of niet, is niet eens relevant : als het toch gebeurt, zit je alsnog met de gebakken peren, strafbaar of niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
prima verwoord! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vind ik ook:) +10

Andere antwoorden (10)

Er zijn nu eenmaal regels die nageleefd moeten worden en als roken niet toegestaan is moet je je eraan houden en de leraren moeten daarop toezien.
In feite moeten leraren ook jouw welzijn in het oog houden en mee opvoeden in de lijn van een normale opvoeding. Zij moeten er dus op toezien dat je niet afdwaalt van de normen die aan een normale opvoeding worden gesteld.
Ze zijn dan ook verplicht om jouw ouders op de hoogte te stellen als je van deze regels af gaat wijken.
Jouw ouders zijn niet de hele dag bij je om toe te zien of het fout gaat met je , dus je leraar is hun verlengde en houdt hun oog eigenlijk op jouw gericht.
Zij beslissen niet over jouw leven, dat doe je zelf, maar voor je volwassen bent, is nog wel een tijdje te gaan en
dan pas kan je het zelf. Tot dan moet je nog begeleidt worden op die weg, met waarschuwingen en ingrepen van mensen die weten wat er mis kan gaan en wat het beste voor een puber is die die levenservaring nog niet heeft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed zo +
Als jij iemand in elkaar beukt binnen de schooldeuren dan zou ik als ik leraar was dat wel melden,
maar als jij een keer eruit gestuurd wordt hoor je docenten niet over klagen.
als je geen problemen met leraren wil kun je beter iemand buiten de school in elkaar trappen bij wijzer van spreken, dan heeft hij niks te zeggen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze mogen niet beslissen wat je wel of niet mag doen, maar ze mogen wel de schoolregels handhaven. En als daar in staat dat 13 jarigen niet mogen roken op school of op het schoolplein, en dat bij constatering jouw ouders worden geïnformeerd, dan is het niet fout wat ze doen.

Maar dat is wat anders dan beslissen over je leven...
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies. Vraagsteller maakt er een oneigenlijke tegenstelling van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens itsme en Maeve.
+ voor itsme.
Docenten zijn niet alleen begaan met wat er binnen de schoolmuren gebeurt,maar ook dingen buiten de schoolmuren die de goede naam en faam van de school eer of oneer aandoen.

Wat mij betreft kunnen ze wat roken betreft niet streng genoeg optreden!.

http://www.hln.be/hln/nl/37/Psycho/article/detail/1088950/2010/04/04/Roken-is-een-teken-van-domheid.dhtml
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja,docenten mogen natuurlijk---lijkt mij---nooit zomaar beslissen over je leven.

Maar (en dat denk ik dus wel) wanneer er schoolregels zijn (kijk b.v. in de reglementen van de Schoolgids van je school) die roken in school of op het schoolplein verbieden dan ben ik bang dat ze d'r wel wat van mogen zeggen.

Maar écht tegen je zeggen,dat jij zonder meer niet mag roken (buiten schooltijd om) dát mag natuurlijk niet.
Hoop dat je hier wat aan hebt hoor!

Toegevoegd na 1 minuut:
én een punt voor je: is best een goeie vraag,want: wáár houdt het "gezag" van een docent op,d.w.z.: tot hóever mag hij/zij gaan?...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt man:)
Docenten nemen vanuit hun verantwoordelijkheidsgevoel en vanuit de opdracht die de school heeft, namelijk: een bijdrage leveren aan een positieve ontwikkeling van de leerlingen, beslissingen. Die zijn jou misschien soms onwelgevallig, maar daar moet je dan gewoon mee ""dealen"". Jij bent de onvolwassene en je moet door de ervaringen heen.
Je kan altijd uitleg vragen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, daar heb je gelijk in!
Beslissen in de klas of op school, ja, maar je leven, blijft je privéleven, tenzij het eventueel goede raad is, kan je dat misschien opvolgen...hangt er ook vanaf waarover het gaat, groetjes
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zeggen, joh zoek het lekker zelf uit. Op school zijn regels en daar kunnen ze je aan houden, tenzij je besluit om niet meer naar die school te gaan. We hebben losers en winners, en als jij kiest om loser te zijn, door die dingen te doen, die jij zelf nog niet kunt overzien, dan moet je dat zeker doen. Als je heel veel geluk hebt wordt desondanks toch nog een winner. Je bent oud genoeg om dat te begrijpen,,,,,
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geen idee waar je hebt over hebt, mijn vraag was alleen of ze mogen beslissen of je rookt of niet.
Geen idee waar dit antwoord over gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geef rechtstreek antwoord op de geschreven vraag, maar mischien denk je op de achtergrond anders dan de vraag suggereert. Ik neem aan, dat je weet dat niemand jouw tot iets kan dwingen, maar jouw vraag suggereert een zekere verontwaardiging dat men jou toch iets probeert af te dwingen. Je bent daarin overigens niet de enige die zijn eigen gang wil gaan. Ik leg je alleen voor, dat je dat kunt doen, maar mogelijk niet zonder gevolgen
ouders hebben de verantwoording over kinderen tot hun 18e levensjaar en financieel tot de 21e.

De regelementen van school zijn al bekend voordat je op school zat. Dus waar er gerookt mag worden, en waar juist niet.

Roken is inderdaad toegestaan en drinken ook, maar wel vanaf een bepaalde levensjaar en verschilt ook per locatie.

Voldoe je niet aan de criteria om te mogen roken, of doe je het op plaatsen waar het niet mag, dan vind ik dat de school de plicht heeft om dit door te spelen naar ouders toe. Voor je eigen veiligheid, en die van anderen.

Ouders hebben daarin ingestemd, en hebben een stukje gezag overgedragen naar de school.

Klink misschien erg flauw, vooral als je stiekem rookt.
En als jong begonnen roker weet ik wat dit inhoud.
En kan het nu relativeren nu ik wat ouder ben.

Toegevoegd na 1 minuut:
buiten schooltijd, vooral woon/school/werk verkeer heeft een school ook de verantwoording over het kind, net zoals een werkgever de plicht heeft dat er na het werk niet gedronken word, en de medewerker veilig naar huis kan gaan
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bovendien mag je helemaal niet roken en drinken als je 13 bent, dus wees blij dat ze jou niet aan de politie overdragen voor verhoor. Waar heb je die sigaretten gestolen, want ze mogen niet aan jou worden verkocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wie zegt dat ik ze gestolen heb? wie zegt dat ik illegaal gehandeld heb? Stiekem roken kan breed gezien worden. In mijn geval wisten mijn ouders er toen niet van af toen ik begon. Ook dat is stiekem. Dat is al zo'n 16 jaar geleden dat ik begon. Toen was ik al een aantal jaar geen 13 meer. Maar inderdaad, als je zo jong begint, dan heeft de school de verantwoordelijkheid en plicht om dit naar de ouders te melden. Om gelijk stappen naar de politie vind ik meteen overdreven. Immers.... Roken? We komen er samen uit.
Waar meerdere mensen gedurende langere tijd met elkaar dienen op te schieten gaan er 'automatisch' dingen veranderen omdat elk van ons nu eenmaal een 'andere' visie heeft op bepaalde zaken.

Op school leer je daar op een andere manier mee omgaan dan thuis en thuis leer je daar hoe dan ook op een andere manier mee omgaan dan jij voor jezelf voor ogen hebt/had.

Jij hebt elk moment de keuze om dit te accepteren dan wel aan te vechten.
Een goeie vraag hierbij is:
'Wat schiet je ermee op als je nooit eens de moeite doet om de standpunten van anderen te begrijpen?'

De keuze is aan jou om jezelf 'The Hard Way' dan wel 'The Comfort Way' te gunnen.
Dat wil daarom nog niet zeggen dat je het klakkeloos met alles eens moet zijn maar ik weet zeker dat ook jouw ouders wisten dat er bepaalde regels gelden in jouw school.
Indien je daar 'plots' een punt van gaat maken nadat je beslist hebt om naar die bepaalde school te gaan dan kan ik niet anders dan schrijven dat jouw docent in dit geval wel degelijk op zijn/haar strepen mag staan wat dit bepaalde item in jouw leven betreft.

Roken doe je dan maar op plaatsen waar het wel toegestaan is, die zijn er voorlopig nog meer dan voldoende, toch?

In alle vrijheid Gelukkig leven betekent ook andermans/andervrouws Grenzen respecteren, anders wordt je de gevangene van je eigen 'enge' kooi ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding