Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Ga na of je boekhouder kennis heeft van ICT ontwikkelingen. In de toekomst zal het verwerken van facturen en bonnetjes steeds meer digitaal verlopen, zonder tussenkomst. Toets of je boekhouder hiervan kennis heeft. Kijk zelf maar eens op internet naar de online diensten van Yuki.nl.
Verder gaat het erom of je boekhouder een actieve instelling heeft en je ook ongevraagd zo nu en dan informeert. Of met je meedenkt over bepaalde issues die specifiek voor je onderneming gelden. Ik zou het zelf belangrijk vinden dat mijn boekhouder regelmatig informeert of alles loopt zoals je dat verwacht. Door sparren met een deskundige boekhouder, kun je ongetwijfeld voordelen behalen. En die voordelen zijn genoeg voor handen, je moet ze alleen onderkennen en kunnen 'pakken'. Daar moet je boekhouder je bij ondersteunen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Door ook eens zelf de BTW uit te rekenen en kijken of de bedragen hetzelfde zijn van jou en de boekhouder.
Voor de rest is het een kwestie van vertrouwen denk ik. Van onze zaak is onze boekhouder mijn man zijn beste vriend dus die vertrouwen we blindelings.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan je helemaal niet. Het is net zoiets als de tandarts, zolang je geen pijn hebt en hij bij gaatjes alles repareert dan ben jij tevreden. Maar misschien verzint die tandarts wel een gaatje om zo geld te verdienen. Sommige dingen zul je nooit weten.

Net zoals de boekhouder, zolang jij tevreden bent, geld terug krijgt of niet teveel hoeft te betalen dan zal het wel goed zijn. Je kunt hooguit een andere boekhouder eens vragen om het een en ander te gaan controlleren, maar echt veel meer kun je niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Annswers
14 jaar geleden
Ik vraag me af of een goede ondernemer een instelling moet innemen met 'dan zal het wel goed zijn?'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat denk ik niet, maar geloof mij nu maar dat de meeste ondernemers geen enkel verstand hebben van boekhouding. Hoe vaak gebeurt het niet in het leven dat we alles voor zoete koek moeten aannemen?
Bij de dokter, bij de tandarts, bij de garage, need I go on?
Als je zelf geen verstand hebt van boekhoeden kun je dat niet. Je kunt een accountant die is onafhankelijk en heeft geen belang behalve in die van je portemonnee vragen een controle uit te voeren
(Lees meer...)
ronron1212
14 jaar geleden
Ik heb zelf een administratiekantoor en zelfs ik kan je hier geen eenduidig antwoord op geven. Er zijn heel wat kleine en grotere boekhoudkantoren, en vaak is het inderdaad een kwestie van vertrouwen en of het "klikt" tussen de ondernemer en het administratiekantoor.
Wat ik zelf van belang vind is dat er wel een zeker mate van kennis moet zijn. Daarom heb ik bijvoorbeeld mijn kantoor aangemeld bij brancheverenigingen die alleen kantoren lid laten worden die een bepaald nivo van kennis hebben. Zo kan je je als boekhouder in ieder geval onderscheiden van de zogenaamde 'zolderkamerboekhouders' die op hun vrije avond of in het weekend wat bij proberen te verdienen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
objectief toetsen is heel lastig, maar als de boekhouder een RA (registeraccountant) of AA (administratie consulent) titel heeft is het in ieder geval iemand die een gedegen opleiding heeft afgerond.

Daarnaast kun je hem/haar om advies vragen op bepaalde gebieden. Door de adviezen te toetsen, merk je snel genoeg of je de juiste boekhouder hebt.

En ook al is het niet jouw business, door jezelf in je eigen administratie en fiscale zaken te verdiepen krijg je een beter beeld van wat je van je boekhouder (niet) kunt verwachten. Check welke aftrekposten worden opgevoerd op de aangifte en welke mogelijk ontbreken.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Je zou een second opinion kunnen doen bij een andere boekhouder?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding